5 sposobów na znalezienie dobrego pomysłu na biznes

Własna, dobrze prosperująca i przynosząca satysfakcję firma to marzenie wielu z nas. Aby jednak to marznie mogło się ziścić, na początku potrzebny jest doby pomysł na biznes. Niektórzy noszą w sobie taki pomysł od dawna, jeszcze inni wpadają na coś genialnego znienacka. Ale są też tacy, którzy bardzo by chcieli być swoimi szefami, jednak absolutnie nie mają pojęcia, jaki rodzaj działalności mogliby prowadzić.

I właśnie dla tych ostatnich są poniższe wskazówki czyli 5 sposobów na znalezienie dobrego pomysłu na biznes.

1. PRZEANALIZUJ, JAKIE MASZ POTRZEBY LUB PROBLEMY

Wiele świetnych pomysłów na biznes zrodziło się z problemu lub potrzeby, jaki miał sam jego twórca. Z reguły tego typu biznesy są mocno związane z tym, czym na co dzień zajmują się ich założyciele, w szczególności z ich pasją, hobby lub powtarzalnymi obowiązkami. Zastanów się wobec tego, czy masz jakieś problemy (bądź potrzeby), których nikt jeszcze nie rozwiązał? Jeśli posiadasz taki nierozwiązany problem i myślisz, że jego rozwiązanie mogłoby być dobrym pomysłem na biznes, to pamiętaj, że zanim zaczniesz zakładać firmę, powinnaś przeprowadzić badania rynkowe i ustalić, czy Twój problem jest również problemem innych. Jeśli tak, to Twój pomysł na biznes rzeczywiście może przerodzić się w sukces.

Dobrym przykładem jest firma Motherhood stworzona przez Justynę Garstecką, która na pomysł wpadła będąc w ciąży, kiedy to musiała sprowadzać z USA różne ułatwiające jej życie akcesoria niedostępne wtedy w Polsce. To jej osobista potrzeba stała się zalążkiem pomysłu na biznes. Teraz sama zajmuje się produkcją akcesoriów dla kobiet w ciąży oraz dzieci, a jej produkty odznaczają się świetnym designem, są przyjazne dla skóry i wykonane z bezpiecznych, atestowanych materiałów.

Innym przykładem jest Daria Kieraszewicz, która z miłości do swojego miasta Bydgoszczy i z chęci pokazania jego potencjału turystom założyła firmę VISITE.PL. Daria postanowiła pokazać, że Bydgoszcz to piękne i ciekawe miasto i robi to w bardzo kreatywny sposób oprowadzając turystów w strojach historycznych z epoki średniowiecza i XIX wieku. Jako pierwsza w regionie wprowadziła też gry miejskie. Jej firma za innowacyjność produktów kilkukrotnie otrzymała nagrodę Najlepszy Produkt Turystyczny regionu.

I takich przykładów naprawdę jest wiele.

2. ODKRYJ, JAKIE POTRZEBY LUB PROBLEMY MAJĄ INNI

Skuteczny przedsiębiorca to przede wszystkim świetny obserwator otoczenia. W ogóle przedsiębiorczość wiąże się z nieustanną obserwacją rynku i potencjalnych klientów, dostrzeganiem ich potrzeb (czy problemów), a następnie skutecznym ich zaspokajaniem dzięki odpowiednio dopasowanym produktom lub usługom.

Jeśli szukasz pomysłu na biznes – stań się wnikliwą obserwatorką swojego otoczenia – tego bliższego np. okolicy, w której mieszkasz i tego dalszego, gdzie bywasz od czasu do czasu. Intencjonalnie słuchaj (tak byś była świadomie nastawiona na wyłapywanie tego typu informacji), o czym rozmawiają Twoi bliscy, znajomi czy zupełnie obcy ludzie np. w tramwaju czy poczekalni u lekarza. Śledź również ich dyskusje w mediach społecznościowych i na forach internetowych. Dzięki temu na pewno dowiesz się, jakie mają problemy i potrzeby, czego im brakuje lub co chcieliby zmienić, tym bardziej że (szczęśliwie dla Ciebie) nasi rodacy lubią narzekać i bardzo chętnie dzielą się z innymi swoim niezadowoleniem.

W ten sposób swój pomysł na biznes znalazła np. Anitta Roddick założycielka firmy The Body Shop. Zauważyła, że kobiety chciałyby mieć możliwość sprawdzenia, czy dany produkt kosmetyczny jest dla nich odpowiedni, zanim wydadzą pieniądze na jego pełnowymiarową wersję. I tak powstała bardzo etyczna marka, która zaczęła oferować kobietom produkty-próbki w niewielkich opakowaniach, w dodatku ekologiczne i naturalne.

Przykładem z naszego podwórka może być z kolei stworzona przez Andrzeja Kurzawę platforma Moja Recepcja, która łączy w sobie usługę osobistej asystentki i elektronicznego kalendarza. Wirtualne recepcjonistki odbierają za klientów platformy wszelkie telefony, zbierają informacje, które chcieli przekazać im klienci i umawiają spotkania. Andrzej Kurzawa w wywiadzie dla portalu MamBiznes.pl powiedział, że na pomysł tego biznesu wpadł podczas jednej z wizyt w swoim salonie fryzjerskim. W trakcie strzyżenia zadzwonił telefon fryzjera i ten zastanawiał się, czy powinien go odebrać. Ostatecznie, z szacunku dla klienta, tego nie zrobił. Wtedy właśnie Andrzej Kurzawa pomyślał „Chciałbym mu pomóc pozbyć się tego problemu, ponieważ w jego przypadku za każdym telefonem stoi potencjalny klient.” I tak zrodził się pomysł stworzenia Mojej Recepcji.

3. ZASTANÓW SIĘ, JAKIE MASZ PASJE, ZAINTERESOWANIA, UMIEJĘTNOŚCI

 Wykorzystanie własnych pasji, zainteresowań i umiejętności, to jeden z lepszych sposób na budowanie dobrego biznesu. Jednak zawiera pewien „haczyk”, o którym powinnaś wiedzieć.

Zdarza się, że osoby tworzące biznes ze swojego hobby czy pasji, są tak „zakochane” w tym, co tworzą, że:

  1. nie widzą potrzeby reklamowania swoich produktów lub usług (a nawet niekiedy i sprzedawania), ponieważ myślą, że wszyscy dookoła szybko sami się zorientują, z jakimi cudami mają do czynienia i będą po nie ustawiali się w nieskończenie długie kolejki

  2. nie znoszą krytyki i absolutnie nie zamierzają dostosowywać swoich produktów/usług do potrzeb klienta (ponieważ uważają, że ich produkt/usługa jest po prostu doskonały i nie będą ich zmieniały pod dyktando nieznających się na tym, co dobre ludzi)

Poza tym zanim z pasji zrobisz biznes, powinnaś zastanowić się bardzo wnikliwie, czy aby na pewno tego chcesz. Dlaczego? Bo jeśli chcesz zarabiać na niej pieniądze, to po pewnym czasie może okazać się, że pasja przestanie być dla Ciebie przyjemnym i relaksującym zajęciem, jakim dotychczas była. Co innego jest dziergać przez miesiąc parę wełnianych skarpet popijając przy tym francuskie wino i oglądając ulubiony serial, a co innego dziergać wełniane skarpety jak na akord po 10 par dziennie, non stop przez tydzień. Czasami lepiej by hobby pozostało tylko hobby.

Jeżeli jednak uznasz, że chciałabyś ze swoich zainteresowań zrobić biznes, pomocne może okazać się wykorzystanie Diagramu Venna (na pewno pamiętasz takie diagramy z lekcji matematyki w podstawówce). Diagram pomoże Ci odkryć, które hobby można przekształcić w dochodowe zajęcie.

W pierwszy okrąg wpisz swoje pasje, to co sprawia Ci przyjemność i lubisz robić np. lubisz spotykać się i rozmawiać z ludźmi, lubisz się uczyć, lubisz pomagać innym i dzielić się wiedzą.

W drugi okrąg wpisz swoje umiejętności i kompetencje np. potrafisz dobrze pisać, potrafisz uważnie słuchać, umiesz rozwiązywać problemy, ukończyłaś psychologię.

W trzeci okrąg wpisz – biorąc pod uwagę dwa pierwsze – za co ludzie płacą np. za pomoc w wyborze ścieżki kariery albo za wsparcie w rozwiązywaniu życiowych problemów.

W środku na przecięciu okręgów jest Twój pomysł na biznes: np. coaching

4. ULEPSZ COŚ, CO JUŻ ISTNIEJE

Tak naprawdę najgorzej mają ci, którzy wchodzą na rynek z zupełnie nowym produktem lub usługą. Niejednokrotnie ludzie nie są jeszcze gotowi na nowości, albo koszty związane z edukacją rynku i reklamą są tak duże, że firma po prostu bankrutuje. Większość wielkich firm (np. Microsoft czy Canon, IBM) to raczej naśladowcy, którzy pojawili się niedługo po tym, jak inna firma weszła na rynek z czymś rewolucyjnym. Jednak to oni zwyciężyli, gdyż mieli już przetarte szlaki, wiedzieli, co udoskonalić i nie musieli ponosić kosztów związanych z kreowaniem popytu. Dlatego dobrym pomysłem na biznes jest ulepszenie czegoś, co już istnieje i jest przez ludzi chętnie kupowane.

Gdy będziesz korzystała z usług jakiejś firmy, zastanów się, czy jest coś co mogłabyś zrobić lepiej niż ona. Czasami wystarczy ulepszyć dosłownie jedną, na pierwszy rzut oka błahą rzecz np. wprowadzić wygodniejsze lub ładniejsze opakowania, wygodniejszy system zamawiania lub kontaktu, czy jakąś usługę uzupełniającą.

Możesz stworzyć setny e-sklep ze zdrową żywnością tylko zastanów się, czym się wyróżnić, jak sprawić, by Twój sklep był lepszy od innych.

5. INSPIRUJ SIĘ

 W internecie znajdziesz mnóstwo portali dla przedsiębiorców lub przyszłych przedsiębiorców, gdzie można poznać przeróżne historie start-upów, firm i ich właścicieli. Czasami takie czytanie cudzych historii potrafi otworzyć w głowie jakąś klapkę i sprawić, że wpadniesz na pomysł, który zaowocuje Twoim własnym biznesem.

Strony godne uwagi to m.in. http://pierwszymilion.forbes.pl/ czy http://mambiznes.pl/

    Nie powiem, że dobry pomysł na biznes to połowa sukcesu, bo można mieć świetny pomysł i nic z nim nie zrobić lub nie potrafić go przekształcić w dochodową firmę. Jednak wiadomo, że bez dobrego pomysłu szanse na sukces są raczej nikłe. Dlatego „szukajcie a znajdziecie”.

Powodzenia!

24 Replies to “5 sposobów na znalezienie dobrego pomysłu na biznes”

  1. Oj tak bez dobrego pomysły ciężko coś stworzyć. Do tego pomysłu trzeba dołożyć trochę cierpliwości, dużo determinacji, jeszcze więcej wytrwałości, szczyptę odwagi i odrobinę szczęścia. Po zebraniu wszystkiego wymieszać i udany biznes gwarantowany 🙂 Ważne jest też aby lubić to co się robi, bo inaczej wypalimy się bardzo szybko.

    1. Najlepsza mieszanka to biznes stworzony z pasji i z pasją, który w dodatku ma mnóstwo zadowolonych klientów. 🙂

  2. Świetny, rzetelny tekst! Zawsze właśnie punkt pierwszy pojawiał mi się w głowie, gdy czegoś potrzebowałam. 😉 Co prawda swojego biznesu nie mam, ale nie wykluczam, że ta wiedza mi się kiedyś nie przyda.

    1. Dziękuję 🙂 Nigdy nie wiadomo, jak potoczą się nasze zawodowe losy. Ja kiedyś myslałam, że nie nadaję się do prowadzenia swojej firmy, a teraz nie wyobrażam już sobie innej sytuacji.

  3. Znalezienie swojej drogi biznesowej nie jest łatwe, ale warto próbować i nie poddawać się. Cierpliwość zawsze będzie wynagrodzona.

    1. Zgadzam się w 100% 🙂

  4. Dzięki za ten inspirujący wpis. Posiedzę sobie dzisiaj i przeanalizuję go na spokojnie. Świetne pomysły może i rodzą się na „hura!”, ale ich realizacja to już raczej długotrwały proces 🙂

    1. 🙂 każdy „świetny” pomysł trzeba najpierw zweryfikować i jeśli jest ok to zrealizować – i masz rację – to zajmuje nieco czasu

  5. Kasiu świetne pomysły ! Zgadzam się z tym, że trzeba obserwować, szukać , pytać. Ważne jest to, by znać potrzeby, problemy osób z naszej grupy i wtedy na tej podstawie można stworzyć/ulepszy produkt lub usługę. Bliskie jest mi podejście, że w centrum biznesu jest klient i to jego jego problemy ma rozwiązywać nasz produkt czy usługa. Dlatego warto obserwować, pytać, przyglądać się, analizować i wyciągać wnioski.

    1. 🙂 Dobrze też jest pozbyć się niekorzystnych przekonań i mieć otwarty umysł – starać się niczego z góry nie wykluczać. Czasami coś na pierwszy rzut oka wydaje się niemożliwe do zrealizowania, a kiedy się zagłębi w temat, okazuje się, że jednak „da się zrobić”.

  6. Bardzo dobre podejście. Podoba mi się 🙂 Lubię myśleć w ten sposób, by dostrzegać szanse i możliwości . Masz rację, że warto przeanalizować temat, poszukać rozwiązań.

  7. Zauważyłam,że w dzisiejszych czasach naprawdę ciężko jest trafić z fajnym interesem, który nie tylko przyniesie nam radość,ale również satysfakcję finansową. Moim zdaniem osoba prowadząca taki biznes musi mieć też to COŚ w sobie, co przyciągnie klientów. Sam dobry pomysł to nie wszystko.
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie: http://www.szeptyduszy.blog.onet.pl

    1. Zgadzam się,sam dobry pomysł na pewno nie wystarczy, potrzeba dużo, dużo więcej.

  8. Przede wszystkim, tak jak wspomniałaś, trzeba się przygotować do prowadzenia własnego biznesu. Już nawet nie chodzi o sam wywiad środowiskowy. Trzeba się przygotować mentalnie i finansowo również. Mentalnie do wzlotów i upadków, a finansowo – wiadomo 🙂 Niby to wszystko takie oczywiste, a nie zawsze w praktyce widoczne.

    1. dlatego własnie w kółko z tego szkolę inne kobiety 🙂

  9. Bardzo ważne punkty do rozważenia zanim zdecydujemy się na własny biznes.

  10. Cenny artykuł szczególnie, że przede mną czas wyboru dalszej drogi i daleko idące w swych skutkach decyzje. Również te o założeniu własnej firmy.

    1. Życzę powodzenia zatem!

  11. Bardzo ciekawy wpis, zwłaszcza że jestem na etapie udoskonalania albo raczej zmiany trochę specyfiki branży jaką wykonuję. Tylko, że mam w głowie czarną dziurę i nie wiem jak to udoskonalić aby klienci walili drzwiami i oknami:D

    1. Gdybyś potrzebowała wsparcia biznesowo-marketingowego, to służę pomocą 🙂

  12. Bardzo mi się podoba to podejście. U mnie to wygląda tak, że długo myślę, jak ja to mówię, mam długi okres wylęgania, a potem nagle przychodzi pomysł. 😉

    1. Ja z kolei wpadam na pomysły znienacka 🙂

  13. Świetny tekst, bardzo rzeczowy i informatywny, a zarazem przyjemny do czytania. Zmienia moje podejście, że na dobry pomysł trzeba po prostu „wpaść” – można go również wypracować. Oczywiście, kreatywność jest potrzebna, ale pokazałaś tutaj bardzo fajne narzędzia do jej obudzenia 🙂

    1. Dziękuję bardzo za takie miłe słowa 🙂

Dodaj komentarz