MISJA, WIZJA i WARTOŚCI – dlaczego Twoja firma musi je mieć?

Czy prowadząc mały, jednoosobowy biznes powinnaś mieć spisane MISJĘ, WIZJĘ i WARTOŚCI? Do czego jest Ci to w ogóle potrzebne, skoro pracujesz w domu, masz kilku klientów na krzyż i nie planujesz w najbliższym czasie ekspansji na międzynarodowe rynki?

Nieważne jak niewielkich rozmiarów jest Twoja firma, ilu masz klientów i co robisz – misja, wizja i wartości powinny być podstawą Twojego funkcjonowania, a ich posiadanie przynosi tylko i wyłącznie korzyści.

Nie wiem, czy wiesz, ale aktualnie konsumentom nie wystarczają już same produkty i usługi, nawet żeby były jak najbardziej dopasowane do ich potrzeb. Obecnie ludzie szukają „czegoś więcej” i to więcej to niezwykłe doświadczenia oraz odnalezienie poczucia sensu, czegoś co ich usatysfakcjonuje też duchowo.

Tę tendencję widać bardzo dobrze nawet i w reklamach telewizyjnych – bank, który hołduje wartościom rodzinnym; „woda”, która wspiera aktywność fizyczną (zdrowie) itd.,itp.

Model biznesowy, którego fundamentem są WARTOŚCI jest teraz podstawą marketingu.

Badania dowodzą (Melindy Davis, The New Culture of Desire), że korzyści psychoduchowe są najistotniejszymi potrzebami konsumentów i mogą być ostatecznym elementem wyróżnienia się danej marki na rynku. Ludzie chcą generalnie, by świat był lepszym miejscem (jak górnolotnie by to nie brzmiało), dlatego firmy powinny chcieć tego samego (i zauważ, że firmy, które odnoszą globalne sukcesy już to wiedzą i np. dążą do zrównoważonego rozwoju, udzielają się charytatywnie na rzecz lokalnych społeczności itd.).

Firma, czyli Ty, musi wiedzieć, dlaczego zajmuje się biznesem i jaka chce się stać w przyszłości (oczywiście zależeć jej musi właśnie również na zrównoważonym rozwoju, działaniu na rzecz środowiska i społeczeństwa itd).

Wszystko to powinno być zawarte w firmowych WARTOŚCIACH, WIZJI i MISJI.

Peter Drucker, jeden z najwybitniejszych ekspertów od zarządzania, uważał, że firmy, które odnoszą sukcesy, nie zaczynają od planowania zwrotu finansowego, ale właśnie od wykonywania swojej MISJI, a zyski są rezultatem tego działania.

Wobec tego postaram się wesprzeć Ciebie w stworzeniu i spisaniu MISJI, WIZJI i WARTOŚCI Twojego biznesu. Poniżej znajdziesz ćwiczenia, które Ci w tym pomogą.

WARTOŚCI

Wartości stanowią podstawę kultury organizacyjnej Twojej firmy. W firmie są to pewne określone standardy zachowania oraz zbiór priorytetów, których odzwierciedlenie znajduje się potem w działaniach Twoich oraz wszystkich pracowników firmy.

Mocno ukorzenione wartości, z którymi identyfikują się wszystkie osoby w firmie potrafią wzmocnić ją (szczególnie w sytuacjach kryzysowych), działają motywująco oraz decydują o jakości pracy i kontaktach firmy z zewnętrznymi interesariuszami. Najważniejsze jest to, by te wartości były prawdziwe i by firma rzeczywiście była im wierna.

Psycholog Milton Rokeach z Uniwersytetu Michigan zdefiniował wartość jako „trwałe przekonanie, że dany sposób postępowania lub ostateczny cel życia jest jednostkowo i społecznie bardziej atrakcyjny niż inne sposoby zachowania i inne cele życiowe Wartości są to bowiem te normy i zasady postępowania, które umożliwiają rozwój człowieka i osiągnięcie satysfakcji w życiu”.

 

Zadania dla Ciebie


1) Na początku zastanów się, jakie wyznajesz osobiście wartości, z jakimi stwierdzeniami się zgadzasz i z jakimi postawami się utożsamiasz. Czego nigdy byś nie zrobiła? Teraz zastanów się, jakie wyznajesz wartości w kontekście swojego biznesu.  Koniecznie sobie zapisz te kluczowe wartości.

Przykładowa lista wartości: 

  • rodzina
  • wiara
  • tolerancja
  • patriotyzm
  • niezależność (np. finansowa)
  • miłość
  • przyjaźń
  • bezpieczeństwo
  • wolność
  • prawda
  • spójność wewnętrzna
  • bogactwo
  • szacunek
  • podziw innych
  • zdrowie
  • rozwój osobisty
  • wykształcenie
  • piękno
  • etyka zawodowa
  • kreatywność
  • elastyczność
  • wrażliwość
  • empatia
  • opiekuńczość
  • innowacyjność
  • punktualność
  • troskliwość
  • spryt
  • upartość
  • entuzjazm
  • odwaga
  • pewność siebie
  • zdyscyplinowanie
  • profesjonalizm
  • ciekawość
  • partnerstwo
  • optymizm
  • szczerość
  • lojalność
  • uczciwość
  • kontakty międzyludzkie
  • zrównoważony rozwój
  • zaangażowanie
  • wrażliwość
  • niesienie pomocy
  • samorealizacja
  • zaufanie
  • satysfakcja klienta

2)  Określ bardzo dokładnie, czym Twoja firma ma być dla klienta, a czym na pewno nie będzie i jakiej granicy nigdy nie przekroczysz. Co będzie dla Ciebie na pierwszym miejscu?

Na przykład: nigdy nie obniżysz jakości swoich usług albo materiałów, z których wykonujesz swoje produkty, nigdy nie dopuścisz do tego, by klient poczuł się nieważny, zawsze będziesz brała pod uwagę jego opinię itd. A na pierwszym miejscu może być np. zawsze satysfakcja klienta albo chęć niesienia pomocy.

Zapisz sobie te wnioski.

3) I w końcu wypisz i opisz co najmniej 4 główne WARTOŚCI, którymi będzie kierowała się Twoja firma.

Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, spójrz na strony Ringier Axel Springer – wartościPfizer – wartości

 Według raportu Corporate Value Index najważniejszymi wartościami biznesowymi w skali globalnej są kolejno: jakość, innowacyjność i satysfakcja klienta.


 WIZJA

Wizja to „miejsce”, do którego zmierza Twoja firma. Ma bardzo silny związek z przyszłością, gdyż wyznacza kierunek rozwoju czyli ukazuje, jak firma będzie wyglądała w przyszłości. WIZJA odpowiada po prostu na pytanie „Jak widzę swoją firmę w przyszłości?” Wizja może zmieniać się co kilka lat, ale zawsze powinna wynikać z misji.

Generalnie dobrze, by WIZJE były dwie. Jedna tylko dla Ciebie, bardziej rozbudowana i trzymana w myślach i druga wizja bardziej formalna, spisana i umieszczona na firmowej stronie internetowej.

Zadania dla Ciebie


1) W jaki sposób zbudować osobistą, wspaniałą WIZJĘ swojego biznesu?

Zamknij oczy i wyobraź sobie siebie i swoją firmę za 3 lata.

To nie musi być bardzo szczegółowe wyobrażenie, ale powinno być na tyle dokładne, byś czuła się tam na miejscu i spełniona. Pamiętaj, że ta wizja powinna być piękna, bardzo pozytywna i bardzo Twoja.

By łatwiej było Ci zbudować taką wizję, możesz odpowiedzieć sobie na pytania:

– w jakim miejscu (budynku/pomieszczeniu/przestrzeni) się znajdujesz?

– jak wyglądasz?

– co robisz?

– kto z Tobą tam jest?

– ilu masz klientów?

– ilu masz pracowników?

– jak wygląda Twoja firma – budynki, biuro?

– co czujesz będąc w tym miejscu i czasie?

– co się wokół Ciebie dzieje?

– ile generujesz zysku miesięcznie?

Właśnie stworzyłaś swoją osobistą WIZJĘ – taką tylko dla siebie. Ważne, byś ją na bieżąco aktualizowała tzn. kiedy się spełni – stwórz nową jeszcze bardziej śmiałą.

2) Teraz czas, byś stworzyła spisaną wizję firmy, która pojawi się na stronie internetowej (albo zachowasz ją zapisaną w zeszycie lub komputerze). Ta wizja powinna być zwięzła i zrozumiała dla wszystkich i bardzo ambitna.

• Najpierw zadaj sobie pytanie, jakie wyznajesz wartości, co jest dla Ciebie najważniejsze i tym samym, jakie wartości chcesz wdrożyć w swojej firmie? (to już wiesz)

• Następnie zadaj sobie pytanie, jakie problemy Twoja firma będzie rozwiązywać za kilka/kilkanaście lat, co chce osiągnąć i co chcesz zrobić dla swoich klientów? Pamiętaj, że Twoim docelowym klientem nie może być „każdy”, to musi być określony segment klientów.

• I co ważne „dream big” czyli niech to będzie naprawdę śmiała, atrakcyjna, „duża” wizja.

Wizja powinna być napisana jasnym, prostym językiem, w czasie teraźniejszym.

Tu znajdziesz przykłady Wizji innych firm: Neuropharma – wizjaRomanik SA – wizjaAVON – wizja


MISJA 

MISJA stanowi rdzeń firmy, który w przeciągu jej istnienia jest NIEZMIENNY. Misja to przyczyna istnienia firmy i odzwierciedlenie fundamentalnego celu jej trwania. Zasadza się oczywiście na wartościach i zasadach, którymi kieruje się firma. Z misji wypływają różnego rodzaju cele np. na poziomie taktycznym czy strategicznym.

Misja tworzy osobowość firmy i powinna odpowiadać na pytania:

– po co istnieje firma?

– do czego dąży?

– jakie potrzeby klientów zaspokaja?

– w jaki sposób je zaspokaja?

O ile wizja firmy ma silny związek z przyszłością, o tyle MISJA, pomimo odnoszenia się również do przyszłości, ma silny związek z teraźniejszością, lecz bierze swój początek w przeszłości (moment powstania firmy).

Zbudowanie misji nie jest proste. Dobra misja potrafi wpływać na konsumentów zmieniając ich życie na lepsze. Za każdą dobrą misją kryje się też dobra historia, która poruszy emocjonalnie ludzi, tak by mogli się z nią utożsamiać.

Kiedy masz MISJĘ to się „nie zgubisz” a wierz mi, łatwo jest się zgubić, szczególnie jeśli robi się większość rzeczy samej. Poza tym zakres działania firmy może być elastyczny, możemy dowolnie go kształtować – jednak misja trzyma to wszystko razem i sprawia, że wszystkie Twoje działania są SPÓJNE i WIARYGODNE. Dobrze jest też w chwilach zwątpienia przeczytać sobie swoją MISJĘ i przypomnieć WIZJĘ i utwierdzić się w przekonaniu, że to, co robisz ma głębszy sens albo powrócić na właściwą drogę, jeśli z niej zboczyłaś.

Zadanie dla Ciebie


1. Podejdź do tego zadania ze szczególną starannością. Zastanów się i zapisz:

  • po co istnieje firma?

  • do czego dąży?

  • jakie potrzeby klientów zaspokaja?

  • i w jaki sposób będzie te potrzeby zaspokajała?

A teraz stwórz i zapisz MISJĘ swojej firmy. Postaraj się, by zawierała się w co najmniej 3-4 zdaniach. Możesz na początku zapisać sobie kilka wersji MISJI, a potem wybrać tę najbardziej właściwą.

Przykłady: AVON – misjaZiaja – misjaPesa – misja


Co jest w tym wszystkim najważniejsze? 

Przede wszystkim to, by te 3 elementyMISJA, WIZJA i WARTOŚCI były jak najbardziej szczere i prawdziwe.

Jeśli takie nie będą, jeśli nie będą płynęły z Twojego serca, to po prostu nie będziesz ich realizowała, a Twoja firma nie będzie wiarygodna i godna zaufania (szczególnie jeśli będą spisane na Twojej stronie internetowej i każdy będzie miał wcześniej możliwość ich przeczytania). Przecież nikt nie lubi być wprowadzany w błąd i oszukiwany, a tak się poczuje, jeśli to będą tylko puste slogany.

To jak? Stworzysz swoją misję i wizję, zapiszesz kluczowe wartości? A może już to wszystko masz? 

Chętnie się z nimi zapoznam 🙂 

P.S. Znasz kogoś, komu przyda się ta wiedza? Jeśli tak, proszę, podziel się tym artykułem 🙂

8 Replies to “MISJA, WIZJA i WARTOŚCI – dlaczego Twoja firma musi je mieć?”

  1. To wszystko jest bardzo ważne. Bez tego nie znajdzie się klienta i nie sprzeda produktu bo jeśli ktoś zakłada firmę tylko po to by zarabiać pieniądze daleko nie zajedzie. Warto się wziąć za zdefiniowanie tych celów, wizji i wartości, ale najpierw wiedzieć co się chce klientom oferować i co nas wyróżnia. Ja przymierzam się do otworzenia własnej firmy i cały czas właśnie myślę o moim produkcie. Wiem też, że mimo iż będzie to na razie jednoosobowa działalność to powinna także mieć misję, wizje itd.

    1. Zgadzam się – nawet jeśli firma póki co jest tycia, to i tak powinna mieć misję, wizję i wartości 🙂

  2. Bardzo cenne wskazówki. Warto się nimi kierować!

  3. Pracuję z kobietami, które myślą o założeniu własnego biznesu. Często mają jakiś tam pomysł, ale szukają drogi do jego realizacji. Zawsze zaczynamy od wartości, misji i wizji, nawet na początku nie owego biznesu, ale wartości którymi one same się kierują, misji, która determinuje ich stosunek do świata i wizji przyszłego życia. Potem przekładamy to na biznes i plan działania. To bardzo ważne, dzięki temu wybierają cel i drogę do niego zgodne z ich potrzebami, predyspozycjami i marzeniami!

    1. To bardzo ważne, by tworzyć biznes zgodny ze swoim Ja 🙂

  4. Podoba mi się, że w tym poście rozkładasz samo założenie (i założenia) firmy na czynniki pierwsze. To na pewno możemy pomóc każdemu, kto taką firmę zakłada, a przy okazji tym, którzy już ją założyli, ale są na początku tej właśnie samodzielnej drogi.

    Pozdrawiam serdecznie! 🙂

    1. Miło mi, że artykuł przypadł Ci do gustu 🙂

Dodaj komentarz