Pewność siebie w biznesie – skąd ją brać?

Zawodowo zajmuję się kobiecymi biznesami. Dbam o nie głównie od strony księgowo-podatkowej i marketingowej oraz organizuję szkolenia i warsztaty w tematyce m.in. związanej z weryfikacją pomysłu na biznes, przygotowań do założenia swojej firmy, prowadzenia profilu firmowego na FB, czy budowania strategii sprzedażowych. Dzięki temu na co dzień stykam się z wieloma kobietami i kobiecymi firmami, a to sprzyja obserwacjom m.in. w kwestiach pewności siebie.

I co wynika z tych moich obserwacji?

A na przykład to, że część kobiet ma świetny pomysł na biznes, ale boi się go zrealizować. Inne z kolei prowadzą już firmy, ale nie czują się dobrze w sprzedaży, w obsłudze klienta czy w komunikowaniu ceny. Większości z tych kobiet brakuje w tym, co robią właśnie pewności siebie.

A co to znaczy być pewnym siebie w biznesie i dlaczego jest to takie ważne?

W osobistym aspekcie pewność siebie to głębokie przekonanie, że jesteś dobra w tym, co robisz oraz że to co robisz, ma wymierną wartość – dla Ciebie oraz innych ludzi. Pewność siebie bierze się przede wszystkim z wysokiej samooceny, wiary we własne możliwości i w to, że ma się wpływ na swoje życie, że dysponuje się pewnym rodzajem sprawczości i że samemu potrafi się podejmować decyzje (te dobre ale i też te złe) i bierze się za nie pełną odpowiedzialność.

W biznesie z kolei do tego wszystkiego dochodzi jeszcze dogłębna znajomość i zrozumienie wartość tego, co oferuje się klientowi. Osoba pewna siebie wie, w jaki sposób skutecznie zaprezentować i zakomunikować klientowi tę wartość, by on też ją dostrzegł. Nie boi się i nie waha, ponieważ głęboko wierzy, że to co sprzedaje naprawdę poprawi życie klienta. Przekonanie to jest oczywiście zbudowane na prawdzie, inaczej pewność siebie może być po prostu arogancją, a to co obiecuje się klientowi – obietnicą bez pokrycia.

A co dzieje się, kiedy brakuje tej pewności siebie?

Jeśli ktoś jest niepewny siebie, to jest to od razu zauważalne. Taka osoba nie jest dla innych wiarygodna w tym, co robi. Osoby, które mają z nią styczność, w szczególności klienci, odbierają to jako brak kompetencji lub wiedzy. Po prostu taka osoba nie jest dla nich ekspertem, autorytetem czy liderem (np. dla pracowników).

Odpowiedz sobie na pytanie, czy usiadałabyś na fotelu u dentysty, który wygląda na mało pewnego siebie i generalnie jakby nie wiedział, co ma robić? Myślę, że nie.

Wobec tego koniecznością jest już od samego początku działalności w sferze biznesu rozwijanie swojej PEWNOŚCI SIEBIE, w szczególności jeśli jest u nas na bardzo niskim poziomie.

 W jaki sposób skutecznie zwiększyć pewność siebie w kontaktach biznesowych?

Oto kilka niezawodnych sposobów.

1. Rozwijaj w sobie inteligencję emocjonalną

Inteligencja emocjonalna pozwala współdziałać i nawiązywać relacje z innymi ludźmi oraz trafnie rozpoznawać ich stany emocjonalne. Składają się na nią takie elementy jak:

  • samoocena – czyli to, w jaki sposób myślisz o sobie. Oczywiście najlepiej jest myśleć o sobie dobrze. Jeżeli Twoja samoocena jest niska, to nie jesteś wiarygodna np. jako sprzedawca. Ludzie z niską samooceną szukają akceptacji otoczenia, przez co nie są stabilni. Bardzo ciężko takiej osobie zwierać kontakty biznesowe, szczególnie jeśli po drugiej stronie trafi na osobę z wyższą samooceną niż ona sama.
  • samokontrola – pozwala kontrolować swoje emocje. Jeśli potrafisz kontrolować swoje emocje, to mało kto jest w stanie wyprowadzić Cię z równowagi.
  • samoświadomość – wiesz dzięki niej, jakie masz mocne strony i co musisz w sobie jeszcze rozwinąć; budujesz komunikację np. z klientem w oparciu o swoje mocne strony

2. Wszystkie biznesowe działania opieraj na swoich mocnych stronach

To nawiązanie do pierwszego punktu. Postaraj się poznać wszystkie swoje mocne strony, a potem wybierz te, które szczególnie przydadzą się w biznesie, który prowadzisz. Kiedy poznasz swoje atuty, to łatwiej będzie Ci je wykorzystać własnie w komunikacji z kontrahentami czy klientami.

 3. Zrób plan uzupełnienia swoich braków kompetencyjnych i REALIZUJ go konsekwentnie

Wraz z poznaniem swoich mocnych stron oraz kluczowych kompetencji, poznasz również obszary wymagając rozwoju, takie w których nie czujesz się pewnie. Jeżeli uznasz, że dana kompetencja jest niezbędna w Twoim biznesie, a Ty jej nie posiadasz w stopniu wystarczającym, to zastanów się, w jaki sposób możesz ją u siebie rozwinąć lub poprawić. Następnie obierz cel, do którego zamierzasz dążyć, ułóż plan i po prostu zacznij go realizować.

Gdyby w Twoim biznesie kluczową kompetencją była umiejętność negocjacji, a Ty stwierdziłabyś, że akurat ta cecha nie jest u ciebie na wystarczającym poziomie i to sprawia, że nie czujesz się pewnie, to Twoim celem byłoby np. nauczenie się metod negocjacji w biznesie. W tym celu mogłabyś poszukać odpowiednich kursów, a potem zacząć na nie uczęszczać.

4. Ucz się i rozwijaj – stale.

Chodź na szkolenia branżowe, marketingowe, sprzedażowe itd., w miarę możliwości bierz udział w seminariach i konferencjach, czytaj artykuły oraz książki związane z biznesem. Prowadzenie efektywnego biznesu wymaga wiedzy z różnych dziedzin. Im więcej tej wiedzy posiadasz – tym stajesz się pewniejsza w tym, co robisz.

 5. Kieruj się wizją swojego biznesu i miej jasno wytyczone cele działania

Jeśli jeszcze nie stworzyłaś wizji swojego biznesu, to właśnie nadeszła najlepsza pora, by to zrobić. (Jak? Przeczytaj: Misja, wizja i wartości – dlaczego Twoja firma musi je mieć?) Jasno wytyczone cele (i nie tylko one, bo również i misja, wizja, wartości) sprawiają, że działasz w pewnych i jasnych granicach, wiesz, co robić i dokąd zmierzać, a to bardzo wzmacnia pewność siebie.

6. Zostań ekspertem od swojego produktu.

Każdy skuteczny przedsiębiorca bardzo dobrze, wręcz na wylot, zna swoje produkty/usługi. Przede wszystkim wie, jakie wynikają z nich korzyści dla klientów. Żadne pytanie klienta nie jest w stanie go zaskoczyć.

W jaki sposób bardzo dobrze poznać swój produkt/usługę?

Należy wypisać kolejno wszystkie jego cechy od najważniejszej do najmniej ważnej oraz do każdej z cech przypisać korzyści, jakie z niej płyną dla klienta.

np. szampon przeciwłupieżowy:

                                                   CECHA                                             KORZYŚĆ

                                   zawiera ketokonazol                      działa na drożdżaki zwalczając łupież

* Jeśli sprzedajesz towary (handlowe/rękodzieło), to powinnaś poniekąd połączyć w całość swoje produkty z usługami i przy wpisywaniu cech pamiętać również np. o dostawie, formie płatności, serwisie reklamacyjnym, systemie zwrotu itd.

Dobrym pomysłem jest również czytanie forów internetowych, blogów, dyskusji w mediach społecznościowych na temat produktów/usług, które oferujeszCo mówią ludzie na ich temat? W jaki sposób się wypowiadają, jakich używają słów i sformułowań? Czy mają z nimi jakiś problem? Co im się podoba, a co nie? Wiedząc, w jaki sposób potencjalni klienci mówią o Twoim produkcie/usłudze, będziesz mogła przede wszystkich odpowiednio dostosować (idealnie dopasować) swój produkt lub usługę do oczekiwań potencjalnych klientów oraz będziesz wiedziała, jakiego języka (sformułowań) używać w kontaktach z klientami. 

 7.  Wiedz dokładnie, co wchodzi w skład cen Twoich produktów

Oczywiście ustalanie cen, to nie jest loteria. Każda firma ma swoją, dobrze przemyślaną politykę cenową. Wyróżniamy 3 podstawowe metody ustalania cen: opartą na kosztach, na popycie oraz na konkurencji. Jeżeli Twoje ceny nie są ustalone w „profesjonalny” sposób – najwyższa pora to zrobić. Kiedy dokładnie wiesz, co wchodzi w skład Twoich cen, to jest Ci łatwiej o nich rozmawiać i ich „bronić”.

Moim zdaniem łatwiej jest ustalić cenę produktów fizycznych niż tych niematerialnych bądź usług (szczególnie tych kreatywnych). Łatwiej też rozmawiać z klientem o cenie towarów niż o cenie usług. Przy usługach klient po prostu nie widzi fizycznego produktu i ciężko mu jest sobie wyobrazić daną usługę, procesy z nią związane, ile zajmuje coś czasu itp.

Pamiętaj jednak, że klient nie płaci tylko za Twój czas! Tobie tak naprawdę zrobienie tego, w czym jesteś dobra i czym się zajmujesz na co dzień, może zająć chwilę, ponieważ posiadasz niezbędne do tego doświadczenie, kompetencje, wykształcenie, narzędzia itd. Czyli posiadasz wszystko to, czego akurat Twój klient nie ma. Dlatego przecież przyszedł do Ciebie, bo sam tego zrobić nie potrafi lub nie może (albo i nie chce). Klient zatem płaci nie tylko za Twój czas – płaci Ci przede wszystkim za Twoje wykształcenie, umiejętności, doświadczenie, kompetencje, za to, że cały czas się dokształcasz itd. 

Uświadomienie sobie tych wszystkich elementów, które wchodzą w skład Twojej ceny sprawia, że stajesz pewniejsza się w jej komunikowaniu.

8. Myśl pozytywnie.

Kiedy z optymizmem patrzysz w przyszłość, to i stajesz się pewniejsza we wszystkim, co robisz. Jeżeli masz problem z pozytywnym myśleniem, to zacznij otaczać się pozytywnymi, energicznymi ludźmi. Znajdź wspierającą grupę – chociażby i na FB, która pociągnie Cię za sobą w górę. Pozytywne myślne bywa zaraźliwe.

9. Planuj, planuj i jeszcze raz planuj!

Czasami niepewność wynika z wszechogarniającego chaosu. Osoby, które nie potrafią efektywnie zarządzać sobą w czasie, nie potrafią planować i wyznaczać celów – nie do końca wiedzą, co i jak mają robić. A w jaki sposób można działać pewnie, jeśli nie wie się, co i kiedy powinno się robić?

Planowanie oraz umiejętne wyznaczanie celów, ich realizowanie oraz monitorowanie efektów przyczynia się zarówno do wzrostu Twojej motywacji jak i w konsekwencji do poprawy pewności siebie.

Napiszę Ci, w jaki sposób ja planuję swoją pracę (a mam sporo rzeczy na głowie: np. prowadzenie księgowości swoich klientek; tworzenie, organizowanie i prowadzenie szkoleń; konsultacje biznesowe; pisanie artykułów i oczywiście prowadzenie swojej firmy czyli swój własny marketing, sprzedaż itd.)

Co tydzień w niedzielę wypisuję wszystkie rzeczy, które powinnam zrobić w kolejnym tygodniu. Następnie wieczorem, każdego dnia od niedzieli do czwartku (czasami piątku) układam plan do wykonania na następny dzień czyli wypisuje (ułożone hierarchicznie od najbardziej pilnego do najmniej) zadania do wykonania i przy każdym z nich piszę czas, w jakim powinnam je wykonać. Staram się, by łączny czas wszystkich zadań na dany dzień nie był dłuższy niż 6 godzin, ponieważ do tego na 100% dojdą jeszcze nieprzewidziane rzeczy typu telefony, maile, niezapowiedziane wizyty lub wyjścia itd. Jeśli czegoś nie zrobię w danym dniu, to przechodzi to na następny dzień, ewentualnie tydzień. I co najważniejsze, po prostu realizuję kolejno te zaplanowane zadania z listy i zrobione skreślam z ogromną satysfakcją.

10. Przestań być perfekcjonistką – po prostu działaj

Wiesz, że nadmierny perfekcjonizm może działać negatywnie na Twoją pewność siebie? Twój wewnętrzny krytyk jest ciągle niezadowolony z rezultatów Twojej pracy i tym samym uważa, że inni również będą. Na pewno zauważą te niedociągnięcia (głównie wyimaginowane). Perfekcjonizm sprawia, że 100 razy poprawiasz coś, co już dawno jest gotowe i może „pójść w świat”, i ciągle jesteś niezadowolona. Czy takie działanie umacnia pewność siebie? Raczej nie.

Poza tym – daj sobie prawo do popełniania błędów. Każdy popełnia błędy – możesz i Ty.

11. Pozbądź się ograniczających przekonań

Niektóre z przekonań potrafią bardzo silnie wpływać na naszą pewność siebie. Na przykład przekonania typu:

„Kobiety nie nadają się do biznesu.” albo „Nigdy niczego nie osiągniesz.”

Bez względu na to, w jaki sposób te przekonania zostały u Ciebie ukształtowane (pod wpływem jakiś niepowodzeń, złych doświadczeń czy negatywnych opinii formułowanych przez innych) – powinnaś się ich pozbyć.

Pamiętaj, zdrowe przekonania oparte są na faktach! A nie na tym, co ktoś Ci kiedyś powiedział, co się mówiło u Ciebie w domu, co sądzą o tym inni ludzie, czy usłyszysz w mediach.

Znasz 5 zasad zdrowego myślenia?

Jeżeli chcesz stwierdzić, czy przekonanie, które posiadasz na jakiś temat jest dla Ciebie dobre, to odpowiedz sobie kolejno na te pytania:

1. Czy to przekonanie oparte jest na faktach? Jakie są fakty? (przy tym pytaniu będziesz zmuszona poszukać tych faktów, czyli konkretnych, sprawdzonych informacji)

2. Czy to przekonanie pozwala mi osiągnąć bliższe lub dalsze cele?

3. Czy to przekonanie pozwala mi rozwiązywać konflikty lub unikać ich powstawania?

4. Czy to przekonanie umożliwia mi czuć się tak, jak chciałabym się czuć?

5. Czy to przekonanie pozwala mi chronić moje życie, zdrowie i poczucie wartości?

Jeżeli co najmniej 3 odpowiedzi są negatywne, to znaczy, że Twoje przekonanie jest nieracjonalne i dla Ciebie szkodliwe (i odwrotnie, 3 pozytywne odpowiedzi świadczą o tym, że przekonanie jest dobre dla Ciebie).

12. Polub ludzi

Może się tak zdarzyć, że nie jesteś nazbyt towarzyskim człowiekiem (może nawet nieśmiałym). To bardzo utrudnia funkcjonowanie w świecie biznesu, ponieważ na tym przede wszystkim opiera się prowadzenie firmy – na kontaktach z ludźmi. Niekiedy złe doświadczenia z przeszłości dotyczące kontaktów z obcymi (bo znaczna większość to zupełnie obcy ludzie) sprawiają, że czujemy się mało pewnie i niekomfortowo. 

Jednym ze sposobów pozbycia się tej „niechęci” jest uświadomienie sobie, że każdy człowiek to odrębna, bardzo ciekawa historia. Pomyśl sobie, że osoba z którą się spotykasz to naprawdę niezwykły i ciekawy człowiek, zapragnij go poznać, podjedź do niego z sympatią. Z doświadczenia wiem, że takie zachowanie bardzo ułatwia kontakty międzyludzkie i sprawia, że ta szczera chęć poznania drugiej osoby jest dla niej odczuwalna. To powoduje „ocieplenie” atmosfery i dodaje pewności siebie.

13. Spisz swoją historię

Skoro inni są ciekawymi ludźmi, to Ty również. Napisz, dlaczego założyłaś swój biznes, co było Twoją motywacją, co chcesz osiągnąć i dlaczego jest to dla Ciebie takie ważne. Spisanie swojej historii umacnia nas w naszych dążeniach, dodaje sił i własnie pewności siebie. Jesteś jedną z tych interesujących osób, bez których świat (ten biznesowy również) byłby gorszym i smutniejszym miejscem.

14. Bierz od zadowolonych klientów informacje zwrotne

Proś zadowolonych klientów o opinię (najlepiej na piśmie) dotyczącą Twoich produktów i usług. Pytaj o to, co im się podobało, dlaczego są zadowoleni i wybrali akurat Ciebie. Stwórz z tych opinii rekomendacje dla Twojego biznesu (tylko pamiętaj poprosić o zgodę na publikację). Takie pozytywne, spisane opinie są jedną z najlepszych metod umacniania pewności siebie. (Kto nie lubi być zasłużenie chwalonym?).

15. Inspiruj się innymi

Obserwuj, w jaki sposób zachowują się ludzie pewni siebie. Jak mówią, poruszają się, wyglądają. Postaraj się ich naśladować, kiedy jesteś sama (to takie aktorskie zadanie). Niektóre zachowania można w sobie wykształcić. 

16. Ciesz się i celebruj swoje zwycięstwa i osiągnięte cele, nawet te najmniejsze

Ostatni punkt – jednak jeden z najważniejszych. Bądź dla siebie dobra i doceniaj to, co robisz i osiągasz, choćby były to naprawdę niewielkie rzeczy. Jeśli pracujesz sama, to kto pochwali Ciebie za dobrze wykonaną pracę? Ty jesteś tą osobą, która powinna to zrobić i nie zapominaj o tym.

 

Dałam Ci naprawdę dużo wskazówek, w jaki sposób wzmocnić swoją pewność siebie w biznesie. Teraz tylko od Ciebie zależy, czy z nich skorzystasz. Jednak te wskazówki nie tylko są dla osób niepewnych siebie  – przydadzą się każdemu, kto prowadzi biznes, ponieważ każdemu zdarzają się gorsze dni, a wtedy warto mieć coś, co nas wzmocni i przypomni, że jesteśmy dobrzy w tym, co robimy.

 

P.S. Znasz kogoś, komu przyda się ta wiedza? Jeśli tak, proszę, podziel się tym artykułem 🙂

24 Replies to “Pewność siebie w biznesie – skąd ją brać?”

  1. Bardzo fajny, ciekawy wpis 😉 polece kolezankom 🙂

    1. Super 🙂 Dziękuję!

  2. Pewność siebie i ambicje to podstawa w biznesie,ale i trafne decyzje się na błędach..super tekst..Pozdrawiam

    1. Dziękuję za miłe słowa 🙂

  3. Ja też uważam , że to kawał dobrej roboty, godny polecenia. Wrzucę na fanpge’a. Generalnie też zauważyłam, że kobiety, zwłaszcza w biznesie nie potrafią docenić swoich umiejętności i wykorzystać możliwości, a wynika to właśnie z braku pewności siebie. Dzięki, że działasz w tym temacie 🙂

    1. Niestety tak jest (i całkowicie niesłusznie), że kobiety w większym stopniu niż mężczyźni są niepewne siebie. Ale co się dziwić skoro nawet 90% książek opowiada historię bohaterskich chłopców i mężczyzn a dziewczynki to księżniczki, które czekają na uratowanie własnie przez takiego chłopca :/

  4. W odpowiednim momencie trafiłam na Twój wpis 🙂 Planuję otworzyć swoje zajęcia zumby. Jest to coś zupełnie innego, niż się do tej pory zajmuję i ma to być zajęcie dodatkowe. Jednak właśnie… ta pewność siebie… Zapisałam link i będę studiować wpis, aż go zapamiętam 🙂

    1. Przede wszystkim życzę powodzenia z zajęciami 🙂 Mam nadzieję, że mój wpis rzeczywiście Cię „wzmocni” 🙂

  5. Bardzo dobry artykuł. Praktyczny i pomocny 🙂 Choć nie należę do osób mało pewnych siebie to i tak wyciągnęłam fajne wskazówki co, i jak mogę poprawić u siebie. Dzięki 🙂

    Ps. Artykuł z mega wiedzą, tylko mógłby być krótszy. Dość ciężko było mi wytrwać do końca, gdyby był krótszy wtedy szybciej i z ciągłym zaangażowaniem bym go przeczytała. To moje zdanie, nie musisz mnie słuchać.

    Pozdrawiam ! 🙂

    1. No istotnie – długie mi to wyszło wyjątkowo 🙂 Mogłam w sumie podzielić na 2 części. Ale dziękuję, że wytrwałaś 😀

  6. Bardzo przydatny post. Przyda sie dla mnie ma początku mojej drogi:)

  7. Bardzo dla mnie pomocny artykuł, szczególnie że pewność siebie i samoocena u mnie leży zupełnie. To daje mi też taką motywację, żeby u moich dzieci wzmacniać poczucie własnej wartości, żeby nie mieli w dorosłym życiu takich problemów.. Dziękuję i pozdrawiam serdecznie 🙂

    1. Dziękuję Ewo za miłe słowa! Pozdrawiam również 🙂

  8. Przeczytalam 😁i to za jednym razem😜 Najciekawsza dla mnie czesc o radzeniu sobie z niesmialoscia, bo u mnie wlasnie ten aspekt szwankuje. Ale potwierdzam to co napisalas Kasiu, ze im wiecej sie czyta i uczestniczy w roznych spotkaniach i warsztatach, tym bardzie sie czlowiek otwiera i zyskuje wieksza pewnosc siebie😁Dziekuje ze poswiecilas czas na ten rzeczowy i pelen wskazowek (ktore z pewnoscia wykorzystam) tekst😁

    1. Miło mi bardzo Magdo, że przeczytałaś ten długaśny tekst 🙂 Mam nadzieję, że moje wskazówki naprawdę będą dla Ciebie pomocne 🙂

  9. Wow, ale kopalnia wiedzy. Świetne rady, cieszę się, że do Ciebie trafiłam! 🙂

    1. No, to ja się bardzo też cieszę, że do mnie trafiłaś 😀

  10. Kondensat wiedzy i praktyki,super!!!!! Już posyłam w świat. Dziekuje za Twoj czas i napisanie tego w tak wyczerpujacej formie.:-) <3
    Chyba sobie wydrukuje i bede odchaczać liste zastosowanych…

    1. 🙂 Ale mi miło! Dobrze jest pisać rzeczy, które się przydają.

  11. Bardzo mnie boli, że większość kobiet w siebie nie wierzy. Często wynika to też z otoczenia – rodzice, chłopak, mąż, rodzina mówią, że to czy tamto jest nie tak. Musisz być skromna, cisza, uśmiechać się w odpowiednim momencie. Dwa lata temu zaczynając moją zawodową „karierę” miałam wielki problem z pewnością siebie, a nawet wyrażeniem swojej opinii na forum publicznym, ale to że często musiałam to czy tamto bardzo mi pomogło. Uważam, że kluczem do sukcesu jest to, że musisz i chcesz. Pewność siebie jest do wypracowania.
    Kiedyś czytałam książki o pewności siebie, ale nadal bałam odezwać się do obcych ludzi. Niema innej rady na to – tylko praktyka.

    1. Praktyka jest najlepszą nauczycielką 🙂

  12. Brian Tracy napisał, w którejś książce, że najgorsze co można robić w sprzedaży to praca w call center. Jak tam się zahartujesz na te wszystkie odmowy i inne nie przyjemności, to potem każda inna sprzedaż jest łatwiejsza. I tak było w moim przypadku. Jak założyłam firmę dużo robiłam „zimnych telefonów” i na początku było to straszne i to mnie podłamywało, jak ktoś nie chciał ze mną rozmawiać. Z czasem zauważyłam, że przekraczanie tej mojej granicy komfortu pozytywnie wpływa na moje poczucie własnej wartości, a nie negatywnie. I z czasem byłam i lepsza w dzwonieniu i ogólnie bardziej pewna w kontaktach z klientem 🙂

    1. O to prawda, trening czyni mistrza 🙂

Dodaj komentarz