Dotacja z Urzędu Pracy – jak rozliczać podatkowo?

 Każda kobieta, której powiodło się i otrzymała dotację z Urzędu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej, może śmiało nazwać siebie szczęściarą. Taka dotacja to same plusy! Która z nas by nie chciała otrzymać bezzwrotnie ponad 20.000 tysięcy na wymarzony biznes?

Jeśli w dodatku masz dobrą księgową, która zajmie się następnie rozliczaniem poczynionych z dotacji zakupów, to jedyne o co musisz się martwić, to czy zdążysz wydać wszystkie te pieniądze w przeciągu 2 miesięcy (pewnie, że zdążysz).

Ale co ma zrobić świeżo upieczona businesswoman, która nie ma jeszcze księgowej i sama będzie rozliczała swoje podatki? Dla takich samodzielnych kobiet jest właśnie ten artykuł.

CZY DOTACJA JEST PRZYCHODEM, KTÓRY TRZEBA OPODATKOWAĆ?

U nas w kraju z reguły jest tak (poza ustawowymi wyłączeniami), że wszelkie pieniądze, które dostaniesz, musisz opodatkować czyli również rozliczyć w zeznaniu rocznym PIT.

Czy jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej (tzw. dotacja) przyznane przez urząd pracy bezrobotnemu również podlegają temu opodatkowaniu?

Jeżeli tylko Twoja dotacja została przyznana na podstawie art. 46 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j Dz. U. z 2016 r. poz. 645 ze zm.), a także dodatkowo dotacja stanowi pomoc de minimis, o której mowa w Rozporządzeniu Komisji UE nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis – to jest ona przychodem zwolnionym z opodatkowania. Tak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.).

Zatem sprawdź w swojej umowie zawartej z urzędem pracy, na podstawie jakiego artykułu została przyznana dotacja – jeśli art. 46 ust.1 pkt 2 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, to nie musisz tej dotacji traktować jako przychód (wykazywać w ewidencjach księgowych) i rozliczać w zeznaniu rocznym PIT.

A CO Z ZAKUPAMI ZROBIONYMI ZA PIENIĄDZE Z DOTACJI? CZY SĄ KOSZTEM?

Wiadomo, że dotacja została przyznana po to, byś mogła sfinansować z niej wydatki związane z firmą, którą założyłaś.

Mogłaś np. kupić towary, półprodukty do produkcji, wyposażenie, domenę, zrobić stronę internetową, zapłacić za doradztwo związane z zakładaniem działalności, a nawet kupić samochód (jednak nie wszystkie UP to umożliwiają).

Czy możesz wobec tego uznać te wydatki za koszt podatkowy?

Jeśli jesteś opodatkowana według zasad ogólnych lub podatkiem liniowym, to wtedy możesz wrzucić” w koszty zakupy dokonane za pieniądze z dotacji z Urzędu pracy poza środkami trwałymi.

Odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środka trwałego, sfinansowanego dotacją nie są kosztem uzyskania przychodów, ponieważ nie zalicza się do kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, które odpowiadają poniesionym wydatkom na ich nabycie zwróconym w jakiejkolwiek formie.

Co to są wobec tego środki trwałe i odpisy amortyzacyjne?

Wszelkiego rodzaju zakupy firmowe (które nie są do dalszej odsprzedaży) jak np. komputer, drukarka, maszyny, samochód, meble, szyld reklamowy itd. powyżej 1.500 zł a do 3.500 zł (netto jeśli jesteś w VAT, a brutto gdy nie) stanowią co do zasady wyposażenie firmy i możesz „wrzucić” je w koszty (powinny być też wpisane w ewidencję wyposażenia).

A te powyżej 3.500 zł są środkiem trwałym i podlegają amortyzacji (i powinny być wpisane w ewidencję środków trwałych).

AMORTYZACJA – to wyrażone w pieniądzu zużycie środków trwałych. Odpisy amortyzacyjne dokonywane są drogą systematycznego, planowego rozłożenia wartości początkowej środka trwałego na ustalony okres amortyzacji.

Jeśli kupiłabyś ze swoich pieniędzy np. maszynę tkacką za 15.000 zł, to nie wrzucisz jej od razu w całości w koszty, tylko co miesiąc będziesz wrzucać pewien ustalony (wg ustawowych zasad) odpis amortyzacyjny. W przypadku tej maszyny (przy stawce amortyzacyjnej 14%) byłoby to 175,00 zł co miesiąc przez 86 miesięcy. Czyli co miesiąc ujmujesz w kosztach 175 zł ( i tak przez 86 miesięcy, aż całość odpisów osiągnie kwotę 15 tysięcy).

A jeśli taka maszyna zostałaby kupiona w całości z pieniędzy z dotacji z UP, to tych odpisów amortyzacyjnych w kwocie 175 zł (pomimo tego, że musiałabyś i tak je dokonywać co miesiąc) – nie możesz uznać za koszt podatkowy i odliczyć od przychodów.

Jeżeli z kolei część pieniędzy wydanych na maszynę była z dotacji z UP, a część Twoich, to w koszty wrzucisz tylko część odpisu amortyzacyjnego – procent przypadający na wartość maszyny pokrytej z Twoich osobistych funduszy.

 Podsumowując – w kosztach ujmujesz wszelkie zakupy z dotacji poza środkami trwałymi.

A CO JEŚLI JESTEM W VAT?

Jeżeli jesteś czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, to pamiętaj, by nie ujmować w ewidencji zakupu (lub ujmować ale bez odliczania podatku) i deklaracji podatkowej towarów i usług zakupionych za pieniądze z dotacji, ponieważ wtedy będziesz zmuszona oddać do Urzędu Pracy odliczony (zwrócony przez US) VAT.

Przy otrzymaniu dotacji podpisuje się zresztą oświadczenie dotyczące właśnie odliczanie lub nie VATu i jest się informowanym o ewentualnej konieczności jego zwrotu, jeśli się go rozliczy w deklaracji VAT.

Dodatkowo, jeśli jesteś VATowcem, to w podatku dochodowym w KPIR (księdze przychodów i rozchodów) ujmujesz wyłącznie wartość netto od zakupionych towarów/usług (bez względu na to, czy zostały nabyte z pieniędzy własnych, kredytu, dotacji itp.).

Masz jakieś pytania związane z rozliczaniem dotacji z Urzędu Pracy? Napisz proszę w komentarzu –  postaram się udzielić Ci odpowiedzi.

16 Replies to “Dotacja z Urzędu Pracy – jak rozliczać podatkowo?”

  1. Muszę pod tym postem napisać, że jesteś wyjątkowa 🙂 Przed założeniem firmy, zanim trafiłam na Ciebie byłam u kilku księgowych szukając informacji dotyczących dotacji z UP pod kontem podatkowym. Nie uzyskałam nawet 1/3 informacji, o których tu piszesz! Mało tego, niejednokrotnie podawano mi błędne informacje… Dobrze, że są tak rzetelne źródła informacji jak Ty 🙂

    1. Oh! Dziękuję za miłe słowa 🙂

  2. Bardzo szczegółowo wszystko opisane.

  3. A czy VAT będzie stanowił koszt uzyskania przychodu dla NIEVATOWCA.

    1. W przypadku dotacji z UP niestety VAT nie stanowi kosztów uzyskania przychodów. A to dlatego, że przecież zgodnie z przepisami przysługuje jego odliczenie, tylko że podatnik sam z niego rezygnuje 🙂

      1. Miśka – oczywiście myślałam o VATowcu – dla nievatowca stanowi jak najbardziej koszt!

  4. bardzo cenny artykuł. czy dotacje dla niepublicznego żłobka mają obciążenie podatkiem dochodowym? znalazłam podobny artykuł o szkole ale to jednak nie przedszkole – https://www.eporady24.pl/dotacje_z_budzetu_gminy_dla_szkoly_niepublicznej_a_podatki,pytania,9,32,3476.html i nie wiem czy podane informacje mogę zastosować do żłobka. jest to miasto Kraków, dodtacje od jednostek samorządowych

    1. Według mnie dotacje z gmin dla niepublicznych żłobków czy przedszkoli są zwolnione z opodatkowania (PIT).

  5. Witam 🙂
    Sama już się w tym pogubiłam. Czy jeżeli robię zakupy na firmę to oddaję VAT do pup? Nie robi tego automatycznie UP? Skąd mam wziąć magiczną kwotę 23% z 27 000 aby oddać do PUP ? 🙁

    1. A czy jesteś w ogóle zarejestrowana do VAT?
      Bo jeśli nie, to ta sytuacja w ogóle Ciebie nie dotyczy – niczego nigdzie nie oddajesz i w ogóle się tym nie przejmujesz 🙂
      A jeśli jesteś VATowcem, to musiałabyś oddać VAT tylko w sytuacji, gdybyś w deklaracji VAT odliczyła od tych zakupów podatek.

  6. Z odpowiedzi dla Miśki z 11.05.2018. wynika, że VAT-u w koszty nie można wliczyć – tylko wartość netto (mówimy o nievatowcu). Czy dobrze rozumiem? Czyli nie zwracam i nie wliczam w koszty?
    Serdeczne pozdrowienia
    Bogdan
    22.02.2019.

    1. Panie Bogdanie – oczywiście nievatowiec odlicza sobie w kosztach wartość brutto zakupu czyli VAT też. Już poprawiłam odpowiedź dla Miśki.

  7. Super artykuł. A orientujesz się może, czy faktury z dotacji wrzucone w koszty można rozliczyć jako stratę w latach następnych, jeżeli takowa wychodzi? I czy ujmuje to jako stratę w Pit rocznym?

    1. Dziękuję 🙂 Jeśli faktury te były kosztem, to powstała strata za poprzedni rok jest do rozliczenia w latach następnych (bez względu na to jak były finansowane zakupy z faktur kosztowych). Jeśli powstała strata za 2018, to jest ona widoczna w rocznym zeznaniu. Stratę z 2018 możesz w 2019 rozliczyć np. w składanym PIT za 2019 – pod warunkiem, że będzie tam dochód z tego samego źródła przychodów.

  8. Hej 🙂
    A wiesz może, co z ZUS? Opłacałam go z dotacyjnej kasy, normalnie go wpisuję w rocznym, czy muszę to jakos inaczej uwzględnić? Mam niemoc 🙈

    1. ZUS opłacany z dotacji (zarówno z UP jak i dotacji unijnych) jest kosztem (składki społeczne) oraz część składki zdrowotnej odlicza się od podatku, wszystko na bieżąco w danym miesiącu (oczywiście jeśli był zapłacony).

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.