Grupa na FB moimi oczami

Czytanie tego tekstu zajmie Ci ok. 5 minut. To niedu偶o, prawa? 馃檪

Chcia艂aby艣 za艂o偶y膰 Grup臋 na Facebooku?

Je艣li my艣lisz o tym albo nawet ju偶 planujesz, to ch臋tnie opowiem Ci, jak to wygl膮da z mojego punktu widzenia czyli osoby, kt贸ra tak膮 prowadzi. M贸wi臋 oczywi艣cie o grupie Kobieca Firma.

Bo jak to wygl膮da (albo powinno wygl膮da膰) od strony uczestnika, to wszyscy niemal wiemy, gdy偶 wi臋kszo艣膰 z nas nale偶y do jakiej艣 grupy. Grupa to wspania艂a przestrze艅 do wymiany informacji, do wspierania si臋, uzyskiwania odpowiedzi na swoje pytania, a nawet dokszta艂cenia si臋 lub rozwiania swoich w膮tpliwo艣ci. Albo inaczej 鈥 to miejsce, gdzie mo偶esz by膰 sob膮, albo jeszcze inaczej 鈥 zapewniaj膮ce Ci niez艂膮 rozrywk臋. Czyli dla ka偶dego co艣 dobrego, w zale偶no艣ci od rodzaju grupy, czy tematu wok贸艂 jakiego zosta艂a zbudowana.

No, a jak to wygl膮da od tej drugiej strony?

Aktualna misja Facebooka brzmi:

鈥濿spieramy ludzi w budowaniu wsp贸lnoty i 艂膮czeniu 艣wiata ze sob膮鈥

Facebook stawia na Grupy. Ca艂kiem niedawno da艂 administratorom zupe艂nie nowe narz臋dzia i mo偶liwo艣ci np. dost臋p do statystyk grupy, mo偶liwo艣膰 zadania pyta艅 weryfikuj膮cych osoby, kt贸re chcia艂yby do艂膮czy膰 czy planner post贸w. Wszystko po to, by tworzenie grupy i jej prowadzenie by艂o jak najbardziej proste i efektywne. To s膮 jednak tylko aspekty 鈥瀟echniczne鈥. Zobaczmy, jak to wygl膮da, gdy wejdziemy w temat nieco g艂臋biej.

Grupa mo偶e by膰 narz臋dziem promocji

Je艣li stworzysz grup臋 skupuj膮c膮 osoby zainteresowane danym tematem, kt贸ry zwi膮zany jest z Twoim biznesem, to dla Twojej firmy mo偶e ona sta膰 si臋 艣wietnym narz臋dziem promocji. Nie chodzi tu jednak o natr臋tne zasypywanie uczestnik贸w grupy reklamami, bo to na pewno nie przysporzy Ci klient贸w. Mam na my艣li raczej wzbudzenie zainteresowania Twoj膮 firm膮, poprzez oferowanie jej cz艂onkom g艂贸wnie warto艣ciowych tre艣ci.

Wyobra藕 sobie sytuacj臋, 偶e prowadzisz sklep ze zdrow膮 偶ywno艣ci膮. Jak膮 grup臋 mog艂aby艣 wobec tego utworzy膰?

Przede wszystkim odpowiedz sobie na pytanie, kto jest Twoim docelowym klientem i czy znajdziesz go na FB. Je艣li dok艂adnie znasz swoj膮 grup臋 docelow膮 (i wiesz, 偶e jest obecna na Facebooku), to powinna艣 tak偶e wiedzie膰, czym ta grupa mo偶e by膰 zainteresowana w kontek艣cie np. zdrowej 偶ywno艣ci. Po tej analizie sytuacji mog艂aby艣 na przyk艂ad stwierdzi膰, 偶e najlepszym tematem b臋dzie po prostu zdrowe gotowanie i utworzy膰 grup臋, kt贸ra skupia osoby prezentuj膮ce zdrowe przepisy i dziel膮ce si臋 ze sob膮 pomys艂ami na pyszne i zdrowe dania. Sama r贸wnie偶 co jaki艣 czas mog艂aby艣 wrzuca膰 przepisy na bazie produkt贸w z Twojego sklepu (i to w艂a艣nie by艂aby promocja Twojego biznesu).

Wobec tego zanim za艂o偶ysz grup臋, powinna艣 bardzo dobrze sobie przemy艣le膰, wok贸艂 jakiego tematu najlepiej jest skupi膰 swoich potencjalnych klient贸w.

M贸j punkt widzenia dotycz膮cy Grupy Kobieca Firma

Stoj臋 na stanowisku, 偶e grupa to przede wszystkim ludzie, kt贸rzy chcieliby zdoby膰 jak膮艣 wiedz臋, wymieni膰 si臋 spostrze偶eniami, czy poszuka膰 rozwi膮zania swojego problemu, natomiast z za艂o偶enia i celowo nie traktuje ich jako potencjalnych klient贸w (sic!).

Dlaczego? Poniewa偶 moim priorytetem jest wspieranie oraz tworzenie wirtualnej przestrzeni dla podobnych do siebie kobiet. To s膮 kobiety, kt贸re chc膮 by膰 niezale偶ne finansowo, chc膮 si臋 realizowa膰 w swoim biznesie, a przy tym wszystkim nie trac膮 zdrowego podej艣cia do 偶ycia i nie traktuj膮 go zbyt serio (ale to nie znaczy, 偶e niepowa偶nie).

Gdybym nastawia艂 si臋 na promowanie swojej firmy i siebie w grupie, to moim zdaniem odnios艂oby to zupe艂nie odwrotny skutek. Sama nienawidz臋 nachalnej promocji. To, 偶e kto艣 jest w mojej grupie i jest zainteresowany danym tematem, wcale nie oznacza, 偶e chce by膰 atakowany moimi reklamami. Wcale te偶 nie musi szuka膰 firmy takiej, jak moja. Nie zapominajmy, 偶e to grupa skupiona wok贸艂 tematu, a nie wok贸艂 mojej firmy.

Jednak gdyby szuka艂 i gdyby to, co oferuj臋 w grupie i to, jaka jestem, mu odpowiada艂o, to oczywi艣cie ma u艂atwione zadanie, bo jestem na wyci膮gni臋cie r臋ki 鈥 mo偶e od razu do mnie np. napisa膰.

I w艂a艣nie dlatego grupa mo偶e by膰 dobrym narz臋dziem promocji 鈥 bo mo偶esz pokaza膰 si臋 jako ekspert, da膰 si臋 pozna膰, zaktywizowa膰 ludzi i je艣li kto艣 b臋dzie akurat potrzebowa艂 us艂ug/produkt贸w, kt贸re sprzedajesz 鈥 przyjdzie do Ciebie, poniewa偶 zd膮偶y naby膰 do Ciebie zaufania i uplasujesz si臋 w jego umy艣le jako pierwsza firma z danego obszaru.

Grupa to wyzwanie

Mo偶esz do pomys艂u za艂o偶enia swojej grupy podchodzi膰 bardzo entuzjastycznie i ju偶 snu膰 palny, jak to b臋dzie super skupi膰 wok贸艂 siebie czy swojej firmy tysi膮ce os贸b. Jednak musz臋 troch臋 ostudzi膰 jeszcze Tw贸j zapa艂.

Prowadzenie grupy to prawdziwe wyzwanie, przede wszystkim pod wzgl臋dem czasu i organizacji.

Tworzenie warto艣ciowych post贸w zabiera czas, administrowanie grup膮 te偶 zabiera czas, odpowiadanie na komentarze, pilnowanie porz膮dku r贸wnie偶. Teraz mo偶esz mie膰 go du偶o, ale czy za miesi膮c, p贸艂 roku czy rok r贸wnie偶 b臋dziesz go tyle mia艂a, by nie zaniedba膰 grupy?

Organizacja dzia艂ania grupy to kolejne wyzwanie, poniewa偶 tam, gdzie s膮 ludzie, tam i pojawiaj膮 si臋 鈥瀙roblemy鈥. Nie ka偶dy b臋dzie zachowywa艂 si臋 zgodnie z regulaminem (cz臋艣膰 pewnie go nawet nie przeczyta), dlatego musisz tak wszystko zorganizowa膰, by niechcianych post贸w i komentarzy by艂o jak najmniej. Ja zatwierdzam osobi艣cie ka偶dego posta. (Tak, to zabiera te偶 czas). Wiesz, jak wiele post贸w zostaje przeze mnie odrzucona! Naprawd臋 du偶o. W 99% s膮 to oczywi艣cie reklamy, na kt贸re w grupie jest wyznaczony specjalny dzie艅, a nie ka偶dy dzie艅, jak my艣l膮 niekt贸rzy.

Grupy biznesowe, hobbystyczne itp. nie s膮 tworzone po to, by zosta艂y zasypane reklamami albo postami niezwi膮zanymi z ich tematyk膮, a niestety obserwuj臋, 偶e cz臋艣膰 os贸b w艂a艣nie wy艂膮cznie w takim celu do nich do艂膮cza. Wystarczy tylko, 偶e zostan膮 przyj臋ci i od razu bach! leci pierwszy ich post 鈥 reklama i to cz臋sto w stylu 鈥濸raca przez internet, super zarobki, wi臋cej na priv鈥. Taki post nie ma w og贸le szans na pojawienie si臋 na tablicy, nawet i w dzie艅 promocji.

Poza tym musisz wiedzie膰, 偶e czynnie w 偶yciu grupy uczestniczy tylko cz臋艣膰 os贸b 鈥 ok. 20-30%, reszta albo obserwuje i si臋 nie udziela albo to tzw. martwe dusze 鈥 przy艂膮czy艂y si臋 i na tym sko艅czy艂a si臋 ich aktywno艣膰 zwi膮zana z grup膮.

Oczywi艣cie najlepiej dla prowadz膮cego grup臋, by zaanga偶owa艂 poprzez to, co si臋 w niej dzieje, jak najwi臋cej os贸b, jednak z do艣wiadczenia wiem, 偶e nie jest to wcale 艂atwa sprawa, szczeg贸lnie je艣li obszar tematyczny grupy nie jest zaw臋偶ony do jednego tematu. Je艣li masz grup臋, kt贸rej temat jest bardzo u艣ci艣lony lub niszowy, dajmy na to – 鈥濵i艂o艣nicy starych maszyn do pisania鈥, to znacznie wi臋cej os贸b b臋dzie uczestniczy艂o w dyskusjach i w og贸le 偶yciu grupy, poniewa偶 s膮 to dok艂adnie okre艣lone, mo偶na powiedzie膰, wyselekcjonowane osoby ze wzgl臋du na bardzo konkretne zainteresowanie. Z kolei w grupach o bardziej rozleg艂ej tematyce np. mojej dotycz膮cej og贸lnie prowadzenia kobiecej firmy 鈥 zainteresowania tak naprawd臋 s膮 r贸偶ne 鈥 jedni stawiaj膮 na autopromocj臋, inni na wiedz臋 z zakresu marketingu, a jeszcze inni dopiero maj膮 zamiar otworzy膰 swoj膮 firm臋 i tak naprawd臋 nie wiedz膮 nawet o co pyta膰 i czego szuka膰.

聽Czyja jest grupa?

Je艣li jeste艣 nieco d艂u偶ej na FB i w dodatku w kilku grupach, to pewnie zaobserwowa艂a艣, 偶e jaki艣 czas temu nast膮pi艂 jakby kryzys w艣r贸d tych najwi臋kszych kobiecych grup 鈥 albo przesta艂y istnie膰, albo zamieni艂y si臋 w inn膮 z nieco bardziej wyselekcjonowanymi cz艂onkami, albo przesz艂y wewn臋trzn膮 przemian臋 (i np. nast膮pi艂o 鈥瀦aostrzenie鈥 zasad).

Powody tego stanu w r贸偶nych grupach by艂y zbli偶one, jednak nie b臋d臋 ich tu analizowa艂a. To, do czego chcia艂abym si臋 przy tej okazji odnie艣膰 to jeden tylko aspekt 鈥 Czyja tak w艂a艣ciwie jest grupa? I czy mo偶na j膮 tak z dnia na dzie艅 zlikwidowa膰?

Moim zdaniem (ale jest to tylko moje osobiste zdanie) 鈥 grupa zostaje stworzona przez jedn膮 (czasami kilka) os贸b, ale tak naprawd臋, jak sama nazwa wskazuje, tworz膮 j膮 jej uczestnicy. Wobec tego grupa staje si臋 poniek膮d w艂asno艣ci膮 wszystkich jej cz艂onk贸w. Bez ich zaanga偶owanie, dyskusji, post贸w, odpowiedzi na pytania, w ko艅cu bez tej specyficznej energii po prostu by nie istnia艂a.

Tw贸rca moim zdaniem jest tylko (i czasami a偶) administratorem. Oczywi艣cie to on nadaje rytm, przewodzi, dzieli si臋 wiedz膮, inspiruje i cz臋sto te偶 nadzoruje i kontroluje 鈥 ale um贸wmy si臋 鈥 bez ludzi robi艂by to sam dla siebie.

Dlatego prowadz膮c grup臋 dobrze jest te偶 zrozumie膰 jedn膮 podstawow膮 rzecz 鈥 grupa nie jest Twoja, a ludzie w grupie nie s膮 Twoimi wyznawcami* czyli nie s膮 w tej grupie tylko dla Ciebie 鈥 s膮 przede wszystkim dla siebie i swojej korzy艣ci, nie Twojej. Ci臋偶ar powinien by膰 przesuni臋ty na uczestnik贸w, a nie na administratora (贸w).

*nie m贸wi臋 tu o grupach os贸b skupionych wok贸艂 danej marki, kt贸rzy mog膮 by膰 jej „wyznawcami”, jednak zasada, o kt贸rej pisz臋 pozostaje niezmieniona i wobec nich

Je艣li to zrozumiesz, to nie nabawisz si臋 frustracji, 偶e np. tak usilnie reklamujesz swoje us艂ugi/produkty, a nie mo偶esz przerobi膰 wszystkich cz艂onk贸w na swoich klient贸w. Zadasz te偶 sobie spraw臋, 偶e nie zawsze twoje pierwotne za艂o偶enia co do grupy zrealizuj膮 si臋 w 100%, poniewa偶 to 鈥炁紋wy organizm鈥 z艂o偶ony czasami z tysi臋cy kom贸rek, kt贸rymi s膮 jej uczestnicy. A jak wiadomo kom贸rki s膮 r贸偶ne i r贸偶nie si臋 zachowuj膮, cho膰 maj膮 generalnie jeden podstawowy cel istnienia 鈥 tworz膮 ca艂y sp贸jny organizm 鈥 w tym wypadku grup臋 skupion膮 wok贸艂 jakiego艣 konkretnego tematu.

Wobec tego, czy mo偶esz zlikwidowa膰 grup臋 z dnia na dzie艅? Pewnie, 偶e mo偶esz! Jednak czy b臋dzie to uczciwe podej艣cie do jej cz艂onk贸w? Moim zdaniem nie. Zak艂adaj膮c swoj膮 grup臋 pomy艣l i o tym aspekcie.

Grupa mo偶e da膰 Ci ogromn膮 satysfakcj臋

Je偶eli b臋dziesz zaanga偶owana w za艂o偶on膮 grup臋 i pozwolisz jej si臋 rozwija膰, to zapewniam, 偶e jej prowadzenie dostarczy Ci naprawd臋 sporo przyjemno艣ci. Skupienie w jednym miejscu 偶yczliwych sobie os贸b, kt贸re potrafi膮 wymienia膰 si臋 swoimi przemy艣leniami, s膮 dla siebie wsparciem i inspiracj膮 i obserwowanie ich dzia艂alno艣ci w grupie, daje bardzo du偶o pozytywnej energii do dzia艂ania. Wiesz, 偶e warto by艂o i jest prowadzi膰 tak膮 grup臋, bo robisz to przede wszystkim dla innych a nie dla siebie.

 

A na koniec mam dla Ciebie ma艂膮 艣ci膮g臋.

PODSTAWY DLA TWORZ膭CEGO GRUP臉

1. Przemy艣l dok艂adnie, po co chcesz za艂o偶y膰 grup臋 i jaki ma by膰 cel jej istnienia

2. Zastan贸w si臋, dla kogo ma by膰 grupa i wok贸艂 jakiego tematu maj膮 skupi膰 si臋 jej cz艂onkowie

3. Dwa, a nawet trzy razy zastan贸w si臋, czy jeste艣 w stanie po艣wi臋ci膰 sw贸j czas grupie

4. Zaplanuj, w jaki spos贸b grupa b臋dzie funkcjonowa艂a, czy ka偶dy b臋dzie m贸g艂 umieszcza膰 posty bez Twojego nadzoru, czego sobie nie 偶yczysz

5. Stw贸rz regulamin dla grupy i umie艣膰 w plikach, by ka偶dy m贸g艂 si臋 z nim zapozna膰

6. Wyluzuj i baw si臋 dobrze 馃檪

Sp贸jrz jeszcze tu: https://pl-pl.facebook.com/help/162866443847527?helpref=faq_content

P.S. Znasz kogo艣, komu przyda si臋 ta wiedza? Je艣li tak, prosz臋, podziel si臋 tym artyku艂em 馃檪

4 Replies to “Grupa na FB moimi oczami”

  1. Super artyku艂 dla pocz膮tkuj膮cych ale i dla os贸b maj膮cych ju偶 grup臋 馃檪 A ostatnie podsumowanie strza艂em w 10 馃檪 Powodzenia !

  2. Grupa to olbrzymia odpowiedzialno艣膰, tak samo prawie jak rodzina.

    1. 馃檪 na szcz臋艣cie „prawie” robi r贸偶nic臋, bo presja by艂aby niesamowita

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczy膰 spam. Dowiedz si臋 wi臋cej jak przetwarzane s膮 dane komentarzy.