Zastanawiasz się czasami, dlaczego jedni odnoszą sukces w biznesie, a inni nie?
Niestety nie ma jednej konkretnej odpowiedzi. Gdyby była – wszyscy bylibyśmy biznesowymi miliarderami. Na sukces w biznesie składa się bardzo wiele czynników i niektóre nawet nie do końca są zależne od nas np. te pochodzące z makrootoczenia naszej firmy.
Są jednak takie rzeczy, na które na pewno masz wpływ i które mogą w znacznym stopniu sprawić, że Twoja firma będzie się rozwijała i przynosiła zyski.
Masz na przykład wpływ na siebie czyli swoje zachowanie, na to co robisz i do czego dążysz. Dzięki temu możesz z powodzeniem stać się skutecznym przedsiębiorcą.
Czego potrzebujesz najpierw?
Ustalmy na samym początku jedną rzecz – nie ma czegoś takiego jak „gen przedsiębiorczości”. Nikt nie rodzi się ze specjalnymi cechami przedsiębiorcy. By nim się stać, nie potrzebujesz również specjalnych studiów czy certyfikatów.
To nie jest elitarny klub dla wybranych. Tak naprawdę przedsiębiorcą może zostać niemal każdy. Inna rzecz, że nie każdy sprawdzi się w tej roli i odniesie sukces.
Czego zatem potrzeba, by zwiększyć swoje szanse w biznesie?
Przede wszystkim autentycznej chęci, motywacji, determinacji oraz wiedzy.
Od tego jak bardzo CHCESZ otworzyć swoją firmę i jak bardzo potrafisz się zaangażować w jej prowadzenie, będzie przede wszystkim zależało to, czy Twoja firma przetrwa i czy staniesz się efektywnym i skutecznym przedsiębiorcą.
CHCIEĆ to MÓC
Ja otworzyłam i rozwinęłam swoją firmę od absolutnego zera, nie miałam żadnych funduszy i żadnego zaplecza klientów. Ale miałam autentyczną CHĘĆ i DETERMINACJĘ, postanowiłam po prostu, że to ZROBIĘ. Dlaczego? Bo mogę, bo mam tylko jedno życie i chcę żyć w sposób, który mi odpowiada i jest zgodny z moimi wartościami, pragnieniami i dążeniami. Bo biorę życie w swoje ręce.
Historia pełna jest sukcesów firm, które przede wszystkim dzięki swojej wierze w to, co robią, motywacji, determinacji oraz odpowiedniej wiedzy (nawet nie pieniędzy) dotarły na sam szczyt i są teraz światowymi gigantami jak Canon, Apple, Gillette albo Walt Disney czy z naszego podwórka np. Dariusz Miłek właściciel m.in. marki Lasocki.
I tu dochodzimy do kolejnego punktu czyli WIEDZY. Determinacja i motywacja to napędzający nas silnik, jednak bez odpowiedniego paliwa jakim jest wiedza, niczego nie osiągniemy.
O jakiej wiedzy tu mowa? O każdej, która ma związek z prowadzeniem swojego biznesu m.in.
-
wiedzy dotyczącej Twoich mocnych stron oraz obszarów wymagających rozwinięcia,
-
wiedzy na temat potrzeb/problemów Twoich potencjalnych klientów, które zaspokoić mają Twoje produkty lub usługi
-
wiedzy na temat konkurencji
-
na temat marketingu
-
na temat finansów
-
na temat uwarunkowań rynkowych
Wiedza to prawdziwa potęga.
Zdajesz sobie sprawę, w jak wspaniałych żyjemy czasach? Każda niemal wiedza jest na wyciągnięcie ręki, bardzo często za darmo lub niemal za darmo. Internet dał nam niesamowite możliwości do kształcenia się, zdobywania informacji, wymiany myśli i doświadczeń, do inspirowania się i stawania coraz lepszymi w tym, co robimy. Tylko od Ciebie zależy, czy i na ile będziesz potrafiła wykorzystać ten potencjał.
I co możesz zrobić jeszcze?
Możesz na przykład rozwijać w sobie cechy osobowości i postawy, którymi charakteryzują się najlepsi skuteczni przedsiębiorcy. Najważniejsze jest to, że nawet jeśli aktualnie nie posiadasz tych cech, to jesteś wstanie je w sobie rozwinąć. Wystarczy, że będziesz tego chciała i naprawdę się postarasz.
Wobec tego jaki jest skuteczny przedsiębiorca?
1. KREATYWNY
To on stwarza przyszłość. Kwestionuje status quo. Ciągle szuka nowych, lepszych rozwiązań. Do każdego problemu podchodzi w twórczy sposób i potrafi stworzyć nie jedno, a kilka rozwiązań. Jego biznes jest jak plastelina, którą potrafi dowolnie niemal kształtować. Sam jest kreatywny i takimi ludźmi również się otacza. Bliskie są mu pojęcia design thinking i ideoforia (to praktyka generowania możliwie jak największej liczby pomysłów z wykorzystaniem myślenia analogicznego, przenośni, skojarzeń, porównań i fantazji).
Ferdynand Porsche powiedział „Nie mogłem znaleźć samochodu, o jakim marzyłem, więc zdecydowałem się go sam zbudować.”
2. SPOSTRZEGAWCZY
Dostrzega pojawiające się szanse i potrafi je wykorzystać, albo dąży do ich wykorzystania. Potrafi zidentyfikować potrzeby klientów oraz identyfikuje luki rynkowe i potrafi je wypełnić. Dostrzega zmieniające się trendy na rynku i dąży do ich wykorzystania. Widzi po prostu szanse tam, gdzie inni widzą problemy.
3. PROAKTYWNY
To chyba jedna z kluczowych cech osób prowadzących swoje efektywne biznesy. Osoba proaktywna sama wychodzi z inicjatywą i bierze w pełni odpowiedzialność za swoje działania. Entuzjastycznie stawia czoła wyzwaniom i jest nakierowana na cel. Zawsze dąży do najlepszych rezultatów, a pomysły i rozwiązania, które już ma, stara się ulepszać tak, aby były jeszcze doskonalsze. Bierze sprawy w swoje ręce, podejmuje decyzje i akceptuje element ryzyka.
4. ZMOTYWOWANY
Jego biznes go napędza, a on swoim działaniem napędza swój biznes – to jest niekończący się proces, powstaje z tego istne perpetuum mobile. Skąd bierze się w nim taka motywacja do działania? Motywacja skutecznego przedsiębiorcy bierze swoje źródło z jego wnętrza, z tego co myśli i w jaki sposób o tym myśli. Wynika z przede wszystkim z jasno i precyzyjnie wyznaczonych celów (a te wypływają z wizji). Wie również, że postęp jest ważniejszy niż perfekcja.
5. ZAANGAŻOWANY
Jest pracowity. Wie, że biznes nie jest dla leniwych. Konsekwentnie dąży do celu. Ma chęć i zdolność uczenia się i wie, że rozwój jest niezbędny. Skuteczny przedsiębiorca jest zaangażowany w rzeczy, które przynoszą rezultaty czyli jest również produktywny.
6. PEWNY SIEBIE
Ma wysoki poziom pewności siebie i zaufania do siebie, jednak nie jest to absolutnie zarozumialstwo czy pycha. On po prostu doskonale zna swoje mocne strony i atuty i potrafi z nich efektywnie korzystać. Zna swoją wartość i wartość swojej firmy. Zdrowa pewność siebie w biznesie, oparta na wartościach i mocnych stronach, działa z kolei jak magnes na klientów i kontrahentów.
7. JEST OPTYMISTĄ
Wierzy w powodzenie swojego przedsięwzięcia i to daje mu siłę i przenosi się też na innych ludzi – klientów, pracowników, współpracowników. Nie jest to jednak tzw. hurra optymizm, ponieważ potrafi dostrzec, kiedy jakieś działanie nie ma sensu i prowadzi donikąd. Nie wyobrażam sobie przedsiębiorcy pesymisty, który prowadziłby swój biznes z sukcesem. Dobry, satysfakcjonujący biznes generuje bardzo dużo pozytywnej energii, a ona na pewno nie bierze się z pesymizmu.
8. OTWARTY
Lubi kontakt z ludźmi i jest gotowy do współpracy. Jest też otwarty na nowości i zmianę, potrafi być elastyczny, dostosować się do sytuacji i z każdej wyciągnąć coś dobrego dla siebie. Wie, że jedyną pewną rzeczą w biznesie jest ZMIANA i kiedy się pojawia – przyjmuje ją z otwartością i spokojem.
9. ZDYSCYPLINOWANY
Przedsiębiorca nie ma nad sobą szefa, dlatego sam musi siebie dyscyplinować (np. wstawać rano, pracować po godzinach, czy w weekendy). Dyscyplina i konsekwencja – często w znacznym stopniu przyczyniają się do sukcesu.
Na pewno większość z tych cech już posiadasz (może nawet wszystkie?). Jeśli nie, to tak jak wspominałam – możesz je w sobie rozwinąć. Być może nie będzie to łatwe, ani nie zrobisz tego szybko, ale w końcu cierpliwość i konsekwencja to również cechy charakteryzujące skutecznych przedsiębiorców.
Zadaj sobie teraz pytanie – Jak bardzo chcesz prowadzić dochodową, przynoszącą ogromną satysfakcję firmę? Jeśli odpowiedź brzmi „BARDZO”, to nie powinno zabraknąć Ci ani motywacji ani determinacji ani konsekwencji, by tak się własnie stało.
Mi się bardzo przyda ten artykuł i dziękuję Ci za niego 🙂
Miło mi, że mogłam pomóc 🙂
Moim zdaniem te cechy wymienione w artykule są bardzo istotne 🙂
Moim również 😀