Targi – czy warto brać udział i jak się do nich przygotować?

Hej kobiety!

Dziś temat ostatnio bardzo mi bliski. Będzie o targach branżowych – czy warto brać w nich udział i jeśli tak, to jak się do nich dobrze przygotować, by wycisnąć z nich jak najwięcej dobrego.

Wspominałam Wam w poprzednim artykule, że będę brała udział w Targach Beauty Days 2018. Ptak Warsaw Expo zaprosił mnie do współpracy i zaproponował, żebym poprowadziła na targach serię szkoleń biznesowych oraz networking. Czy może być coś wspanialszego dla kobiety, która prowadzi firmę o takim profilu jak moja (czyli biznesowe i księgowe wspieranie kobiecych działalności) niż udział w jednych z najfajniejszych targów kosmetycznych i fryzjerskich w Polsce w dodatku w charakterze szkoleniowca (oraz odwiedzającej)??? No, nie może! Żyć, nie umierać!

Wobec tego już 21-23 września 2018 r. będę miała niekłamaną przyjemność wzięcia czynnego udziału w Beauty Days 2018, w dodatku podzielę się ze swoimi kursantami bardzo konkretną i unikalną wiedzą (po prawej stronie na pasku znajdziesz baner targów, a po kliknięciu  informacje na temat moich szkoleń).

Wracając jednak do tematu, postanowiłam podzielić się z Wami kilkoma istotnymi wskazówkami związanymi z wystawianiem się na targach branżowych, żeby każdy w nich udział przynosił wymierne korzyści, a nie tylko stracony czas i pieniądze.

1. Czy warto brać udział w Targach?

Odpowiem na to pytanie od razu – warto brać udział w targach, tylko trzeba wybrać odpowiednie targi i dobrze się do nich przygotować.

Targi dla firm to okazja przede wszystkim do:

  • osobistych spotkań z klientami i kontrahentami
  • budowania rozpoznawalności marki i zaprezentowania swojej oferty szerszemu gronu odbiorców
  • promowania nowości
  • zdobycia wiedzy na temat aktualnych trendów w branży
  • zdobycia ciekawych kontaktów biznesowych
  • weryfikacji swojej pozycji w branży – gdzie jest konkurencja, a gdzie jesteśmy my?
  • budowania pozytywnego wizerunku, komunikowania swoich wartości, misji

Zatem jeśli powyższe tematy są istotne dla Twojej firmy (chyba nie ma firmy, dla której nie byłyby istotne), to powinnaś swoją obecność na targach branżowych wpisać w plan marketingowy. Możesz być zarówno wystawcą jak i odwiedzającym albo i jednym i drugim jednocześnie, wszystko zależy właśnie od Twojego planu (i oczywiście budżetu) na bieżący rok.

2. Które targi wybrać?

Lepiej wybrać jedną dobrą i konkretną imprezę w roku, niż kilka mało znaczących.

Najlepiej wybrać targi, które będą pasowały do naszej firmy, tego, co robimy (jaki jest zasięg naszego działania), jakich mamy klientów i nie oszukujmy się – naszych finansów. Może międzynarodowe Targi w Mediolanie są najbardziej prestiżowe, ale jeśli jesteś jednoosobową firmą, która zajmuje się produkcją handmade, a Twój dochód miesięczny wynosi 3 tys., to raczej odpuść sobie taką imprezę i poszukaj czegoś lokalnego.

Wobec tego przekop dokładnie internety i zrób wywiad wśród znajomych z branży, bo może właśnie oni podpowiedzą Ci, gdzie warto się pokazać.

I kiedy w końcu wpadnie Ci w oko impreza warta uwagi i uznasz, że jest w Twoim zasięgu, to najpierw, zanim wykupisz stoisko i wydrukujesz miliony folderów, sprawdź koniecznie:

  • statystyki targów (najlepsze są targi cykliczne, bo mają już z reguły swoją renomę) – ilu było w poprzednim roku wystawców i kto to był, ilu było odwiedzających i jacy to byli ludzie (chodzi konkretnie, czy była wśród nich Twoja grupa docelowa)
  • jakie targi mają zasięg i jaki jest ich prestiż
  • jaką mają promocję (kto jest patronem medialnym i  czy jest o nich „głośno” w mediach)
  • co mówi się o nich i pisze – w prasie, na forach, w mediach społecznościowych (jaka jest o nich opinia wśród samych wystawców i odwiedzających)
  • jakie oferują stoiska (potem przy wyborze pamiętaj sprawdzić, w jakiej lokalizacji jest stoisko, czy aby nie przy jakiejś scenie, gdzie będzie głośno i nie da się porozmawiać, albo koło znienawidzonej konkurencji)
  • czy są jakieś imprezy towarzyszące, a może jakieś szkolenia lub warsztaty albo networking, panele dyskusyjne czy specjalne pokazy nowinek branżowych (warto zainteresować się tym wcześniej i na ciekawe dla nas wydarzenia zarezerwować z wyprzedzeniem miejsce)
  • czy będą znani influencerzy (może będą znane vlogerki lub vlogerzy, z którymi będziesz mogła nawiązać interesującą współpracę?)
  • gdzie są organizowane i czy łatwo będzie na nie dotrzeć Twoim klientom/kontrahentom
  • czy istnieje spis wystawców, w którym będzie uwidocznione logo i opis Twojej firmy (jakby nie było, pełni to poza funkcją czysto informacyjną również funkcję reklamową).

Jeśli powyższa analiza według Ciebie wypadnie pozytywnie, to czas przejść do następnego kroku.

3. Ustal cel obecności na targach

Czyli – po co w ogóle tam jedziesz i co chcesz osiągnąć? Dobrze, by cel był osiągalny i w jakiś sposób mierzalny (np. zdobyć 20 nowych kontaktów do potencjalnych klientów).

Do wyboru masz naprawdę wiele opcji, ale najważniejsze jest, żeby to co wybierzesz, współgrało z tym, co aktualnie dzieje się w Twojej firmie (czyli wpisywało w palna marketingowy).

To może być, jak już wcześniej pisałam, na przykład:

  • promocja nowego produktu
  • spotkanie się z klientami/kontrahentami
  • budowanie świadomości marki
  • zapoznanie się z nowinkami z branży
  • zorientowanie się w tym, co robi konkurencja
  • pokazanie się jako ekspert
  •  wzięcie udziału w jakiejś ważnej imprezie towarzyszącej jak konferencja, szkolenie (również jako współtworząca czy występująca)

Ustalenie celu albo kilku celów, zdeterminuje potem np. ustalenie budżetu, opracowanie materiałów promocyjnych i komunikacji oraz kto osobowo będzie reprezentował firmę (przy jednoosobowej działalności tego dylematu nie ma, jednak dobrze żeby nie jechała tylko jedna osoba, bo ciągłe pustki na stoisku, kiedy idziesz do toalety lub coś zjeść, nie zachęcają potencjalnych klientów do odwiedzin).

4. Określ budżet

Żeby targi przyniosły korzyści, trzeba w nie najpierw zainwestować.

Dokonaj wobec tego kalkulacji kosztów, które na pewno będziesz musiała ponieść w związku z wybraną imprezą. Weź przede wszystkim pod uwagę koszty związane z:

  • powstaniem stoiska oraz opłatą np. za prąd
  • materiałami promocyjnymi
  • transportem
  • noclegiem
  • wyżywieniem
  • obsługą stoiska – czyli ludźmi reprezentującymi firmę (jeśli to nie tylko będziesz Ty) i ich wynagrodzeniem oraz  ewentualnie ich uprzednimi szkoleniami przygotowującymi do targów
  • innymi rzeczami jak np.  parking, ewentualne ubezpieczenie, szkolenia oferowane na targach itd.

Kiedy już mniej więcej policzysz wszystko, to odpowiedz sobie jeszcze na pytanie, czy spodziewane korzyści z udziału w targach, przewyższają wyliczone koszty? Jeśli tak, to nie ma co się dłużej zastanawiać, tylko trzeba szykować stoisko i materiały promocyjne (oraz pracowników, jeśli takowych mamy).

5. Stoisko i materiały i ludzie

Kolejny etap to ustalenie, kto konkretnie pojedzie na targi i w jaki sposób musi się do tego przygotować (szkolenie z obsługi klienta?), a także jak ma wyglądać stoisko i materiały promocyjne oraz komunikacja z odwiedzającymi.

Nie ma co się oszukiwać. Żeby zostać zapamiętanym spośród setek wystawców, trzeba jakoś sprytnie się wyróżnić (i mieć na uwadze, że w ten sam sposób myśli zapewne większość).

Celuj w efekt WOW. To musi być coś, co zapadnie odwiedzającemu głęboko w pamięć. Nie wystarczy naprodukować folderów, wizytówek i (uchowaj Boże!) smyczy reklamowych. Twoje materiały promocyjne oraz to, w jaki sposób „ugościsz” na swoim stoisku potencjalnego klienta, musi być dla niego naprawdę bardzo pozytywnym doświadczeniem.

Wyjdź poza utarte schematy.

Tylko nie zaszalej za bardzo i nie wymyśl czegoś, co może i będzie super-mega-ekstra, ale nijak się będzie miało do Twojej firmy. Najważniejsze są spójność, adekwatność i profesjonalizm.

Weź też pod uwagę upodobania swojej grupy docelowej (jeśli to wegetarianie, to raczej nie poczęstujesz ich kabanosem) oraz zastanów się, w jaki sposób z potencjalnego klienta odwiedzającego Twoje stoisko na targach, zrobisz klienta dokonującego u Ciebie zakupu.

Często dla odwiedzających targi, kontakt z daną firmą jest pierwszym kontaktem w ogóle z tą firmą, dlatego Twoje zachowanie powinno sprawić, że zostanie pomiędzy Wami nawiązana nić pozytywnej relacji (nie atakuj od razu swoją ofertą!). Taka osoba powinna zostać na tyle zaciekawiona/zaintrygowana (albo będzie miała interes) tym, co jej prezentujesz, że np. zostawi kontakt do siebie, zapisze się na newsletter, albo odwiedzi po powrocie do domu (w dobie smartfonów już nawet na targach) Twoją stronę www i media społecznościowe. Najlepiej być przygotowanym na zaoferowanie takiej osobie indywidualnej oferty. Spraw, by poczuła się ważna.

Możesz też zorganizować jakiś konkurs np. z wykorzystaniem mediów społecznościowych jak Instagram (np. zrób sobie z nami zdjęcie na Targach, opublikuj u siebie na profilu oznaczając nas i wygraj…).

Często na Targach firmy rozdają różnego rodzaju gadżety i próbki swoich produktów (albo kupony rabatowe itp.). Kiedyś wróciłam z Targów opakowań w Poznaniu z gadżetem od producenta palet w postaci pliku małych karteczek do notowania przyklejonych do malutkiej, drewnianej palety i był to bardzo dla mnie przydatny prezent, który też całkiem nieźle prezentował się na biurku (bo kontakt do firmy, był umieszczony z tyłu tej mini palety, wobec tego nie rzucał się w oczy). Zaprojektuj wobec tego jakiś naprawdę unikatowy gadżet firmowy, który nie będzie walił po oczach danymi Twojej firmy, ale będzie na tyle charakterystyczny i dopasowany do charakteru docelowego klienta, że obdarowana osoba dobrze zapamięta, od kogo go otrzymała.

Twoje targowe stoisko, to przede wszystkim wizytówka Twojej firmy, więc powinna świadczyć o niej jak najlepiej. Zadbaj zatem o wszystkie zmysły odwiedzających np:

  • wzrok – poprzez estetyczny wystrój, odpowiednie kolory
  • dotyk – wygodne siedzenie, różne faktury
  • węch – niech u Ciebie ładnie pachnie (ocenia się że 75% emocji wywołuje zapach)

Ale przede wszystkim największe znaczenie dla odniesienia sukcesu, ma sposób komunikacji oraz Twój szczery uśmiech i otwartość.

Zanim przejdziesz do kolejnego kroku – opracuj szczegółowy plan i harmonogram przygotowań czyli:

  • kto i za co jest odpowiedzialny i do kiedy ma się z tego wywiązać,
  • jak logistycznie ma wyglądać całe przedsięwzięcie
  • jakie punkty muszą być zrealizowane na targach (np. udział w szkoleniu, networkingu)

Jak widzisz, ważne, by za to wszystko zabrać się ze sporym wyprzedzeniem.

6. Daj znać światu, że będziesz na targach

Nie zapomnij ogłosić wszem i wobec swojej obecności na targach.

Wyślij odpowiednio wcześniej maile do swoich klientów i kontrahentów z zaproszeniem na targi i dowiedz się, z kim będziesz miała okazję się spotkać, tak żebyś mogła się do tego spotkania odpowiednio przygotować i np. stworzyć dla nich jakąś wyjątkową ofertę.

Oczywistością jest umieszczenie informacji o targach na Twojej stronie www (jeśli to możliwe to również logo targów) oraz w Twoich mediach społecznościowych. Jeżeli posiadasz fanpage to bardzo dobrym pomysłem jest stworzenie kilku sponsorowanych postów zaadresowanych do Twojej docelowej grupy (bo inaczej niestety za wiele osób się o tym nie dowie).

7. Targi, targi… i po targach

Nadszedł ten dzień (albo i dni) i jesteś w końcu na wybranych targach. Poza realizacją swoich targowych planów, pamiętaj też o odpowiednim dokumentowaniu tego, co się dzieje, w szczególności, jak zachwyceni odwiedzający oblegają Twoje stoisko (piękna wizja, której Ci życzę). Potem relację z Targów będziesz mogła zamieścić na swojej stronie www oraz w mediach społecznościowych.

Notuj (lub w inny sposób utrwalaj) również swoje spostrzeżenia dotyczące przebiegu imprezy, inspiracje na przyszłość zaczerpnięte z innych stoisk (niestety mogą być lepsi od Ciebie), i generalnie zapisuj wszystko to, co jest godne zapamiętania i co może Ci się przydać w przygotowaniach do kolejnych targów.

Po targach z kolei przeprowadź analizę, czy wszystko poszło zgodnie z założeniami i zrób podsumowanie swojego udziału – czy udało się osiągnąć zamierzony cel albo cele? Czy poszło coś nie tak? Jak można w przyszłości zrobić to lepiej?

Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci w przyszłości odpowiednio przygotować się do targów branżowych.  Przygotowałam dla Ciebie jeszcze mały prezent do pobrania w formie pdf – czyli checklistę najważniejszych kroków do wykonania (klik), o których pisałam powyżej, tak żeby nic Ci nie umknęło.

A kto z Was wybiera się na Targi Beauty Days 2018?

P.S. Znasz kogoś, komu przyda się ta wiedza? Jeśli tak, proszę, podziel się tym artykułem 🙂

Dodaj komentarz